Herwaardering voor filmklassiekers

In haar jaarlijkse welkomstwoord op het Nederlands Film Festival (NFF) hamert directeur Doreen Boonekamp steevast op het belang van betere filmeducatie....

Met het initiatief tot de Nederlandse Filmcanon heeft het NFF de daad bij het woord gevoegd. De lijst met 16 films, die woensdag is gepresenteerd, vormt een heldere staalkaart van hoogtepunten uit de Nederlandse filmgeschiedenis.

De samenstellingscommissie, met voorzitter Jeltje van Nieuwenhoven als enige ‘niet-deskundige die de geleerden moest begeleiden’, heeft haar werk diplomatiek gedaan – van elk soort film en genre is er wel iets opgenomen.

Zoals het hoort bij dit soort lijsten, valt er genoeg op af te dingen. Het is opmerkelijk dat van regisseur Frans Weisz, maker van belangwekkende films als Charlotte en Leedvermaak, in de canon een werk ontbreekt. Ook Omdat mijn fiets daar stond van Louis van Gasteren is een titel die niet buiten de boot had mogen vallen. En wat te denken van de Oscarwinnaars De Aanslag, Antonia en Karakter?

Toen historicus Frits van Oostrom de Canon van Nederland presenteerde, riep hij de cultuursector op met eigen canons te komen. Daarbij stelde Van Oostrom dat deze met autoriteit samengesteld dienen te worden. Vanuit de vraag van welke kunstuitingen het meest kan worden geleerd.

Die opdracht heeft de commissie keurig uitgevoerd. De Canon van de Nederlandse film is geen lijst met Gouwe Ouwe, maar een pleidooi voor de herwaardering van Nederlandse filmklassiekers. Tevens toont de canon de kracht van de beperking, en biedt hij een tegenwicht aan de overdaad aan filmfestivals en her en der georganiseerde retrospectieven en filmprogramma’s.

Het is aan de overheid en de filmwereld de volgende stap te maken en de papieren lijst tot een levende geschiedenis te verheffen. De vertoning van de films, op het NFF en het komende jaar in de filmtheaters, is een eerste stap. Maar daarbij moet het niet blijven – anders is de canon net zo’n initiatief als vele andere die ad hoc worden genomen.

De Canon van de Nederlandse Film dient een vertrekpunt te zijn. Het begin van een proces dat de geschiedenis van de Nederlandse film digitaal zichtbaar maakt.

Of het zover komt, moet in dit land zonder serieuze filmcultuur worden betwijfeld. De eerste kans die de canon bood, werd gemist. Het NFF heeft nergens geld kunnen vinden om van de films een dvd-box te maken. De vaderlandse filmgeschiedenis is voor de subsidiënten niet sexy genoeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden