Here klinkt niet 'make-uploos', wel krachtig en rauw

Vijftien jaar na haar doorbraakhit Fallin' leek Alicia Keys (35) zo'n soulartiest geworden van wie je nieuw werk voor kennisgeving aanneemt: niet slecht, maar opgepoetst en wegdrijvend van het Fallin'-meisje.

Menno Pot
null Beeld
Beeld

Ongemerkt passeren doet Here, haar zesde studioalbum, in elk geval niet, al was het maar vanwege het randnieuws: Keys draagt principieel geen make-up meer (en doet daar in de VS opmerkelijk veel stof mee opwaaien), hield tijdens de Video Music Awards in augustus een opmerkelijke toespraak over het gedachtengoed van Martin Luther King en voegde zich bij het Clintonkamp in de verkiezingsstrijd.

Here

***
Alicia Keys
Pop
RCA/Sony

Hoewel niet geheel 'make-uploos', is Here beslist rauwer dan de directe voorgangers en daardoor boeiender en krachtiger, met urgente songs als The Gospel en het door een akoestisch gitaartje begeleide Kill Your Mama. Goed nieuws is ook dat het hier níét misgaat zodra Keys zich aan hiphop waagt (Pawn It All).

Jammer van die overbodige intermezzo's en mindere songs in de tweede helft, maar met dit ruwere geluid eist Alicia Keys in elk geval weer eens de aandacht op.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden