concertrecensie Herbert Grönemeyer

Herbert Grönemeyer, ‘De Duitse Springsteen’ toont zich innemend, met humor en zelfspot ★★★☆☆

Stel: je bent een Duitse superster die in Amsterdam optreedt, in een zaal (Afas Live) waarin zich behalve een zwerm Duitse expats toch ook veel Nederlandse fans hebben verzameld. Welke taal spreek je dan?

Herbert Grönemeyer, hier tijdens een concert in Wenen op 22 maart. Beeld AFP

Herbert Grönemeyer (62) bekijkt het per geval. Soms kiest hij het Duits, maar vaker charmant Nederlands (‘We verzoeken een mooie avond voor jullie te gestalten!’) en toch ook veel Engels (jammer eigenlijk, warum doch, Herbie?), vooral als hij iets kwijt wil over politiek of de toestand in de wereld.

Hij praat graag, druk en snel, de grootste popzanger van Duitsland. Vaart is geboden, want er staan ruim dertig liedjes op het programma uit een carrière van veertig jaar: veel van zijn jongste album Tumult (2018), maar hij stipt nog een stuk of tien albums aan, de klassiekers 4630 Bochum (1984) en Mensch (2002) het vaakst.

Tussendoor toont hij zich innemend. Gezegend met humor. Zelfspot, bovendien. Over de ballad Mein Lebensstrahlen: ‘Ik vind dit het mooiste lied dat ik schreef. De rest vindt van niet.’

‘De Duitse Springsteen’, zeggen buitenlanders graag. Er zijn wel wat overeenkomsten: de marathonconcerten (ruim 150 minuten), de vocale overgave en soms ook dat stichtelijke, die bezwerende oproep tot saamhorigheid en waarschuwingen voor populisme. ‘Kein Millimeter nach rechts’, zong hij in Fall der Fälle.

Daar staat tegenover dat je bij Grönemeyers degelijke begeleidingsband toch veel minder dan bij de E Street Band het gevoel krijgt dat een natuurkracht over je heen dendert. In zijn liefdesliedjes, aan de piano, is hij net zo goed een Duitse Stef Bos of Bram Vermeulen. Als de Duits-Turkse rapper BRKN ten tonele verschijnt voor Doppelherz/İki Gönlüm is het knap lastig om níét aan Marco Borsato en Ali B te denken.

Maar op de krachtigste momenten, in Kopf hoch, Tanzen of Alles bleibt anders, ja, dan gloeit het en wil je de woorden naar Grönemeyer terugkaatsen die hij in Amsterdam zelf vaak gebruikt: ‘Dank u, dank u, prrrrráchtig!’

POP

Herbert Grönemeyer

1/4 AFAS Live, Amsterdam

★★★☆☆

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.