Henry van Loon creëert knappe types en cartoons op het podium

Henry van Loon brengt stand-up, types, liedjes en visuele grappen samen. Hij creëert cartoons op het podium.

Henry van Loon speelt Sleutelmoment. Beeld Bob Bronshoff

De wreedheid van steriliseren, de kracht van de mannelijke plasstraal en kickboksen, het komt allemaal voorbij.

Je mist meer dan je meemaakt, luidde een bekende uitspraak van wijlen Martin Bril. Cabaretier Henry van Loon heeft een truc gevonden om alle levens die hij nooit heeft geleefd toch mee te kunnen maken: in het theater kan hij al zijn wilde fantasieën kwijt. Was hij in eerdere voorstellingen al een onverschrokken marinier bij de US Navy Seals en een internationaal topmodel bij Tommy Hilfiger, in zijn vierde, hilarische show Sleutelmoment vertelt Van Loon hoe hij opgroeide op het platteland van China, zonder ouders maar met de warmte en wijsheid van zijn lieve oma.

Deze wonderlijke jeugdherinneringen, inclusief een Chinees volksliedje dat gek genoeg vrij authentiek klinkt, worden opgehaald in een garage met een grote wand vol gereedschap. Hoe Van Loon daar precies is beland horen we later pas, maar het is snel duidelijk dat hij zich prettig voelt tussen de boren, zaagmachines en zijn favoriete gereedschap, de momentsleutel. Menselijke omgang is vaak maar ingewikkeld, soms wil een man gewoon even lekker sleutelen. In de show volgen diverse klusdemonstraties, terwijl vanuit een transistorradio een reeks grappige radioreclames klinkt.

Sleutelmoment (****)
Cabaret
Door Henry van Loon
Regie: Gijs de Lange
15/12, De Kleine Komedie, Amsterdam.
Tournee t/m 26/5.

Surreëel

Deze mancave biedt een ideale setting voor Van Loons stand-upcomedy rondom favoriete thema's als mannelijkheid en onhandigheid in het sociale verkeer. De wreedheid van steriliseren, de kracht van de mannelijke plasstraal en de fijne kneepjes van het kickboksen, het komt allemaal in hoog tempo voorbij.

Na vier soloprogramma's heeft Henry van Loon een bijzondere comedystijl ontwikkeld, waarin hij stand-up, types, liedjes en visuele grappen samenbrengt. Zijn verhalen hebben vaak een herkenbaar vertrekpunt uit het dagelijks leven, maar worden algauw compleet surreëel. Door Van Loons acteertalent worden deze situaties beeldend en verfijnd tot leven gewekt, met knappe typeringen van de meest uiteenlopende mensen. Henry van Loon creëert cartoons op het podium, zoals bij de gênante situatie in de gehandicaptenkleedkamer, waarin hij besluit zich voor te doen als blinde om niet uit de toon te vallen.

Tegen het einde zit er een dipje in de show, waarschijnlijk omdat daar een paar verhalen worden ingezet die te veel lijken op verhalen uit het begin. Daarmee is het geheel net niet helemaal in balans. Veel geeft het niet, want ook om de belevenissen in een Chinese massagesalon valt weer volop te lachen.

De warme band tussen Henry en zijn Chinese oma keert uiteindelijk zo vaak terug dat het even lijkt alsof Van Loon hiermee iets heel persoonlijks kwijt wil. Dat ook dit een dwaalspoor blijkt, is misschien nog wel de beste grap van de avond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.