AlbumrecensieSeptem Verba & Membra Jesu Nostri

Helende zang in passiemuziek van Schütz en Buxtehude ★★★★☆

null Beeld

‘En het was op het derde uur dat ze Jezus kruisigden.’ Zonder omhaal dropt de Duitse barokcomponist Heinrich Schütz de luisteraar op Golgotha, in zijn koorwerk Da Jesus an dem Kreuze stund. Uit en thuis in een kwartier, kom daar bij de breedsprakige Bach eens om. Rond 1645 concentreerde Schütz zich dan ook alleen op de zeven laatste zinnen die Jezus sprak aan het kruis. De toonzetting is sober, op een paar slim geplaatste opflakkeringen na.

Het Franse Ensemble Correspondances en dirigent Sébastien Daucé schragen het juweel met minstens zo schitterend werk van Dieterich Buxtehude. Zoals de zevendelige passiecantate Membra Jesu Nostri (1680), waarin de muziek als een camera langs het mishandelde lichaam van de Gekruisigde zwenkt. Helende stemmen en gonzende snaren: de Franse musici blinken uit in muzikale empathie. En dan moet Buxtehudes fameuze Klag-Lied nog komen, de intense rouwklacht over de dood van zijn aardse vader.

Ensemble Correspondances

Septem Verba & Membra Jesu Nostri

Klassiek

★★★★☆

Harmonia Mundi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden