Hele zaal beeft onder haar gloeiende hoge noten

De immense concertzaal beeft onder de gloeiende hoge noten van operakoningin Eva-Maria Westbroek. Ondanks haar gelaagde vertolkingen was het publiek teleurgesteld over het korte concert.

Eva-Maria Westbroek tijdens het jubileumconcert.

Als Eva-Maria Westbroek voor het orkest langs richting podium schuifelt, houd je je vast aan je stoel. Ze loopt gebogen, deze koningin van de grote rollen, als ze in de huid van die andere koningin, Dido, kruipt. Nog voordat ze haar dramatische passage uit Berlioz' opera Les Troyens inzet, weet je: deze vrouw is helemaal vastgelopen.

Haar stem schiet van woede naar kwetsbaarheid, royaal van klank en toch ook pijnlijk trefzeker in de fragmenten waarin ze wankelt. Ze krabbelt op, wil wraak, en de immense zaal aan het Waterlooplein beeft onder haar gloeiende hoge noten.

Vondst

Precies op dat moment staat ze voor een helblauw oplichtend vierkant. Ze recht haar rug, trekt haar schouders naar achteren en de gekwelde vrouw in haar eenvoudige blauwe jurk transformeert in een machtige vorstin - een vondst van de vertrekkende artistiek directeur Pierre Audi en de videokunstenaars van FettFilm.

Zij hebben voor de feestelijke slotavond van het 50ste seizoen van De Nationale Opera een toneelbeeld ontworpen dat onder de ogen van het publiek wordt opgetuigd. Terwijl het Rotterdams Philharmonisch Orkest Wagners Ouverture tot de opera Rienzi speelt, zie je op het achterdoek verticale, roodgekrijte lijnen ontstaan. Als de ouverture is afgelopen, zijn de lijnen ingekleurd tot een theatergordijn dat kan worden weggeschoven, opgehaald en neergelaten.

Na de pauze, als het orkest de Dans van de zeven sluiers uit Richard Strauss' opera Salome inzet, veranderen de gordijnen in sluiers. Niet Salome stroopt haar rokken af, maar het toneelbeeld zelf wordt uitgekleed tot er een naakt vlak ontstaat. De musici spelen hun exotische noten onder leiding van Marc Albrecht zo gedreven en suggestief dat je de danseres niet mist.

Jubileumconcert De Nationale Opera
Opera

Regie: Pierre Audi.
Eva-Maria Westbroek, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht.
29/6, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam.

Kussen

Als de laatste gordijnen worden weggetrokken, ligt daar Eva-Maria Westbroek als Salome, met de zojuist onthoofde Jochanaän in haar armen - nu eens geen bloederig druipende kop maar een suggestieve bundel kleren. Nu ze hem eindelijk mag kussen, smaken zijn lippen naar bloed. Westbroek maakt van het loeder Salome een tragische vrouw. Ze zingt over het geheim van de liefde dat groter is dan het geheim van de dood, maar in haar stem hoor je wanhoop.

Ondanks haar gelaagde vertolkingen was er na afloop enige teleurstelling bij het publiek. Velen vonden het concert, netto een uur muziek, te kort voor de 129 euro die ze hadden neergeteld.

Het jubileumseizoen heeft een rijke oogst van drie nieuwe opera's opgeleverd: Kaija Saariaho's ingetogen Only the Sound Remains, Michel van der Aa's Blank Out en, als hoogtepunt van het seizoen én het Holland Festival, Louis Andriessens Theatre of the World. Daarin bewees Pierre Audi samen met de Quay Brothers weer eens de kracht van de combinatie beeldende kunst en opera.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden