AlbumrecensieLa Venexiana - La conversione di Maddalena

Helder spelend barokorkest biedt een stevig fundament voor de zangers van La Venexiana ★★★☆☆

Het Italiaanse barokensemble La Venexiana nam het oratorium La conversione di Maddalena van Giovanni Bononcini (1670-1747) op. Het gaat over Maria Magdalena die overtuigd wordt van het belang van goddelijke bovenaardse liefde. Waar ze eerst nog waarde hecht aan plezier en een knap gezicht, komt ze in het tweede deel tot het besef dat goddelijke liefde de langste, zelfs eeuwige adem heeft.

Magdalena (een ontwapenende, pure Emanuela Galli) probeert haar gedachten op een rij te zetten: ‘Pensieri, che dite?’ Lach, zegt de donkerbruin klinkende Matteo Bellotto als Aardse Liefde. Nee, huilen zal ze, lijden voor eeuwige vreugde, volgens Goddelijke Liefde. Dit is een rol van sopraan Francesca Lombardi Mazzulli, die virtuoos speelt met de kleuren van haar registers: in de laagte vlak en fluisterend, schel en vurig in de hoogte.

Niet overal zijn de zangers even wendbaar, maar een helder spelend barokorkest biedt een stevig fundament.

La Venexiana

La conversione di Maddalena

Klassiek

★★★☆☆

Glossa

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden