filmrecensie heinz

Beeld filmstill

Animatiefilm

★★☆☆☆

Heinz

Regie Piet Kroon

76 minuten, in 21 zalen.

Hoe verfilm je een gagstrip, zo’n krantenstripje met drie plaatjes? En dan ook nog een buitengewoon populaire, eentje die zich volledig in een absurd paralleluniversum afspeelt, vol terugkerende personages en grijnsgrapjes? Met halve verhaallijnen en een hoofdpersoon, de rode kater Heinz, die soms wekenlang afwezig was, omdat de tekenaars René Windig en Eddie de Jong blijkbaar even zin hadden om zich op een bijfiguur te focussen?

Voor regisseur Piet Kroon was een animatiefilm maken over Heinz, een grofgebekte grotestadskat die met zijn chagrijnige kop steevast kroegen wordt uitgetrapt, een passieproject. Hij maakte van de strip, die vanaf 1987 in Het Parool verscheen en in tientallen regionale kranten, een animatiefilm die vooral wil grossieren in de ongein en onzinnige leut van de strips.

Heinz is expliciet níét een animatiefilm voor kleine kinderen – een leuke, recalcitrante keuze. Bonuspunten bovendien voor de manier waarop Kroon de strip naar film heeft vertaald. Het is een ingenieuze combinatie van getekend en ‘echt’. Zo laat hij de vlakke, mallotige personages uit de strip door een wereld scharrelen waar de gefotografeerde trapgeveltjes van Amsterdam uit het lood getrokken zijn en echt water door de grachten stroomt.

Het verhaal, iets met een tijdmachine en een verloren zoon, dient – net als in de strip – eigenlijk alleen om de losse grappen bijeen te houden. Precies daar rammelt het. De Amsterdam-clichés liggen er wel heel dik op, met toeristen met hun vermaledijde Amsterdam-mutsen, blowende duiven en prostituees met een hartje van goud. En vooral de timing blijkt ontzettend lastig: zowel de opbouw van de grappen als het absurdisme van Heinz werkt hier vaker niet dan wel. Bovendien: voor de hardcore fan is het misschien leuk, de parade aan oude bekenden, van Jodocus en Augustus tot Jan en Jaap, maar het houdt de andere kijkers op afstand: zelfs voor wie goed bekend is met Heinz voelt het te vaak alsof je naar een serie inside jokes zit te kijken.

Humeurige stripkater Heinz komt eindelijk dan toch op het witte doek – dit ging aan de release vooraf
De grote droom van striptekenaars René Windig en Eddie de Jong komt deze week uit: hun humeurige kater Heinz komt naar het witte doek. De weg ernaartoe bleek geen makkie.