Heilige graal onder de vlogs: de bevalling

https://www.andc.tv/item/video-chantal-janzen-vlogt-over-de-laatste-loodjes-van-haar-zwangerschap-deel-een-hoe-is-het-nou

Fragment Chantal Janzen Beeld RV
https://www.andc.tv/item/video-chantal-janzen-vlogt-over-de-laatste-loodjes-van-haar-zwangerschap-deel-een-hoe-is-het-nouFragment Chantal JanzenBeeld RV

‘Ik beval nog liever van een 32-jarige olifant dan dat ik ga vloggen’, had Chantal Janzen gezegd tegen de mensen van &C, het blad en onlineplatform rond de tv-presentatrice. Nou ja, ze wilde in ieder geval niet zelf met een camera aan de slag, dus als iemand haar zou filmen, deed ze het toch maar. Tompouce en chocoladebol voor de neus, pratend over brandend maagzuur en het scheren van de vagina als er een dikke buik in de weg zit. Sinds begin deze maand verschijnt er wekelijks een vlog van de hoogzwangere Janzen online, onder de noemer ‘Chantals Laatste Loodjes’.

Het zijn geestige video’s, want Janzen is nou eenmaal enorm geestig. Maar de vlogplicht, ondanks die 32-jarige olifant dus, legt ook iets anders bloot. Vlogs hebben het dagelijks leven vercommercialiseerd. In de video’s laten mensen zien wat ze meemaken, hoe gewoner en echter, hoe beter. ‘Vandaag gaan we even boodschappen doen en naar een verjaardag’, luidt de gemiddelde wervingstekst van een video. Er wordt alleen nooit naar werk gegaan, want de vlog ís het werk.

Zwangerschap en een bevalling vormen de heilige graal in de commercialisering van alledaagsheid: de meeste vrouwen maken het een keer mee, dus heel uniek is het niet, maar wel bijzonderder dan ‘ik ging vandaag winkelen en dit heb ik allemaal gekocht’ – óók een populair genre. Daarbij is authenticiteit voor vloggers het grootste goed. Ze pretenderen hun ‘echte leven’ te laten zien, ook al bepalen zij zelf welke echtheid de montage haalt. En er is weinig echter dan een zwetende vrouw die op het punt staat een kind te baren.

Geen wonder dat er een florerende YouTube-echoput is met bevallingsverhalen en bevallingen van vloggers. We zien de vrouwen liggen in het ziekenhuisbed, aangesloten op de ctg, een nat washandje op het voorhoofd. In een van de vlogs die ik zojuist bij mijn eerste koffie nuttigde werd de placenta triomfantelijk omhooggehouden en vervolgens minutieus uitgeplozen. Er zijn, kortom, wel gradaties in de mate van blootgeven.

Aanvankelijk dacht ik dat dit allemaal hormonaal te verklaren was. Iedereen die weleens op kraamvisite is geweest, weet dat nieuwe moeders niets liever doen dan hun bevallingsverhaal delen – als het even kan van minuut tot minuut. ‘Om zes over elf braken mijn vliezen’, zeggen ze dan. ‘O nee, wacht. Het was toch acht over elf.’ Logisch dus dat vloggers ook denken dat de wereld zit te wachten op hun verhaal en doen wat ze altijd al doen: camera aan en vertellen maar. Overigens is dat nog waar ook, want de geboortevlogs worden steevast goed bekeken. ‘DE BEVALLING (met beelden)’ belooft Kelly Caresse in de titel van haar video.

Toch spreekt uit de video’s ook druk. ‘We gaan natuurlijk niet alles vloggen’, zegt My life as Elize in de auto op weg naar het ziekenhuis. ‘We gaan zo veel mogelijk vloggen’, besluit haar vriend. ‘Sorry dat jullie even moesten wachten, maar we wilden eerst even genieten, wennen, leren’, verexcuseren Sas en Syb zich in een video over de geboorte van hun eerste kind. Sorry? Ja, want de YouTube-roem is vluchtig en wie te lang niets plaatst wordt gewoon ingeruild voor het volgende alledaagse stel of door het algoritme omlaaggeknikkerd.

Afgelopen week plaatste presentatrice Saar Koningsberger twee emotionele vlogs over haar bevalling. We konden zien hoe ze tijdens een weeënstorm op de bank lag te puffen, een emmertje om te kotsen binnen handbereik. Op momenten dat het niet meer ging, nam de verloskundige de camera over om uitleg te geven.

Waarom wij hier deelgenoot van mochten zijn, werd niet duidelijk. Koningsberger had een lastige aanloop naar het moederschap. Ze onderging tweeënhalf jaar lang hormoonbehandelingen en haar openhartigheid daarover zal anderen én zichzelf steun geven. Maar er viel ook iets anders op: de naam van de dure Amsterdamse verloskundigenpraktijk – pardon: ‘nieuw concept op het gebied van vrouwenzorg’ – figureerde prominent, zoals in meer vlogs die Koningsberger de afgelopen tijd maakte. Een bevalling is de kroon op het verdienmodel, maar dat hoefde je deze vlogger en verloskundige al niet meer te vertellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden