Heftige vernieuwer met heimwee

Bijna vijftien jaar na het laatste optreden heeft Elliott Sharp de groep Carbon weer opgetrommeld. De hardste rocker in het alternatieve jazzmilieu miste het toeren....

Amsterdam Een hitmonster ben je natuurlijk niet snel als gitarist van luidruchtige noise jazz, maar met Carbon kwam Elliott Sharp een eind in die richting, begin jaren negentig. Bijna vijftien jaar na het laatste optreden heeft Sharp de groep weer opgetrommeld, met de fabuleuze Zeena Parkins op elektrische harp. Voor een cd-opname en een internationaal toernee. Vanavond speelt Carbon in het Bimhuis in Amsterdam, donderdag in de Oosterpoort in Groningen.

Sharp (59) is al dertig jaar een heftige vernieuwer. Het begon met herrieschoppers uit de Lower East Side van New York, met vrienden als saxofonist John Zorn en drummer Bobby Previte. Met allerlei gitaren en elektronica, waarmee hij zijn kale appartementje had volgestouwd, was hij de hardste rocker in dit alternatieve jazzmilieu.

Later ging hij ook strijkkwartetten componeren, meestal uitgevoerd door het Soldier String Quartet. Het beroemde Kronos Quartet zette Sharps Digital op cd, dat klinkt als een percussiestuk. De afgelopen jaren componeerde Sharp veel, doceerde en was op symposia en kunstmanifestaties te vinden. Met de band Terraplane mengde hij R & B door zijn muziek. Vaker trad hij solo op of in duetten met geestverwanten, meestal volledig vrij geïmproviseerde geluidexperimenten.

Carbon bestond van 1989 tot 1996 en veranderde bij tijd en wijle van samenstelling. Drummer Bobby Previte speelde een tijdje mee. Het afgelopen jaar organiseerde Elliott Sharp op verzoek van festivals en platenmaatschappij Intakt een paar keer een reünie van Carbon.

In zijn road-dagboek op zijn site elliottsharp.com noemde hij deze versie van zijn groep, met Parkins, David Weinstein (synthesizer), Marc Sloan (bas) en Joseph Trump (drums), ‘de krachtigste en de populairste’.

Waarom eigenlijk? Hij antwoordt per mail, tussen optredens in Keulen, Gent en Zürich door. ‘Wij waren industrial voordat ‘industrial’ een genre was, met een strakke, grooving en krachtige ritmesectie. En we waren écht behoorlijk populair: de cd Amusia was nr. 3 op de hitlijst alternatieve muziek van Rolling Stone. We toerden intensief in Europa en zelfs op toernee in de VS trokken we flinke menigten.’

Het heeft toch hopelijk niets te maken met de mode onder oude popsterren van reüniebands? ‘Het is zeker geen revival. Maar op toernee spelen we wel een paar oude nummers uit de vorige eeuw en die klinken nog fris. Verder heel veel nieuw materiaal, maar wel in de voortzetting van waar de band was gebleven. Natuurlijk: nieuwe strategieën, nieuwe klanken, nieuwe grooves.’

Eigenlijk heeft hij maar één echte reden om de band weer bij elkaar te brengen: ‘Ik miste het.’

In zijn road-dagboek omschrijft Sharp wat hem in spelen met Carbon zo pleziert. Optreden in augustus: ‘De set was intens en luid plus dicht gestouwd met veel sonische activiteit, volgepakt met onderling verbonden ritmes en razende harmonieën – het leek in een flits voorbij.’ Het publiek vroeg een toegift en hij trakteerde op ‘een rockende polyritmische groove, met hypernerveuze slide gitaar’.

In juli, vlak voor de opname van de nieuwe cd Void Coordinates, speelde Carbon in New York. Sharps jonge kinderen, een tweeling, waren erbij. ‘Kai verzamelde een menigte om zich heen met zijn wilde gedans en luchtgitaar. Lila bekende me na het concert dat een beetje te hard voor haar was.’

Wat doet een muzikale vader met zo’n bekentenis? Sharp mailt: ‘Lila houdt niet zoveel van harde muziek als haar broer. Ik heb haar uitgelegd dat er luide muziek bestaat die luid moet worden gespeeld en net zo met zachte muziek. Dat begrijpt ze.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden