achtergrondreacties dood Morricone

Heel Italië treurt om de dood van ‘Il Maestro’ Morricone

‘Via zijn muziek heeft hij op grootse wijze bijgedragen aan het prestige van Italië in de rest van de wereld’, aldus de Italiaanse president Sergio Mattarella.

Ennio Morricone bij zijn piano.Beeld EPA

Allemaal waren ze ontdaan, zeiden ze, en verdrietig. Van de premier van Italië tot de belangrijkste acteurs, de beroemdste zangers, de meest gevierde acteurs en natuurlijk de fans. Want Ennio Morricone, de componist die maandagochtend stierf op 91-jarige leeftijd, was niet alleen een van de beroemdste musici ter wereld, een Oscarwinnaar bovendien die muziek componeerde voor meer dan vijfhonderd films, in Italië zelf was hij vooral buitengewoon geliefd. Hij stond simpelweg bekend als Il Maestro, een eretitel die in feite zei dat van alle grootheden die er rondlopen in de Italiaanse kunsten, Ennio Morricone de allergrootste was.

Om die grootsheid te illustreren: nog geen half uur nadat Morricones overlijden was bekendgemaakt, deelde de president van Italië, Sergio Mattarella, in hoogsteigen persoon een verklaring waarin hij Morricone ‘een genie’ en ‘een briljant kunstenaar’ noemde die ‘een onuitwisbaar stempel’ achterlaat op de muzikale geschiedenis van de twintigste eeuw. ‘Via zijn muziek heeft hij op grootse wijze bijgedragen aan het prestige van Italië in de rest van de wereld’, aldus de president, die Morricone eerder al de allerhoogste ridderorde van Italië toekende en hem consequent aansprak met ‘Maestro’.

Mozart, Beethoven, Morricone

In de uren daarna kwam een gigantische stroom reacties los in Italië. Veel fans, zo bleek eens te meer, vinden Morricone thuishoren in het rijtje Bach, Beethoven, Mozart. En vrijwel iedereen die iets voorstelt in de Italiaanse culturele sector begon zijn of haar week met een op social media gedeeld eerbetoon aan Il Maestro. Televisiepresentator Fabio Fazio noemde hem een ‘absoluut genie’, cameraman en drievoudig Oscarwinnaar Vittorio Storaro prees zijn ‘buitengewonde creativiteit’, zanger Vasco Rossi zei dat zijn kunst ons allemaal zal overleven, terwijl zangeres Laura Pausini hem de ‘trots van ons land’ noemde. ‘Maestro Morricone liet ons dromen, emotioneerde ons en liet ons nadenken’, schreef premier Giuseppe Conte op Twitter.

Morricone was een echte Romein, een man die nooit het volkse accent verloor van zijn geboortewijk Trastevere, hoeveel succes hij ook had. In interviews vertelde hij dat hij zijn beste stukken componeerde als hij het Romeinse verkeer buiten hoorde razen en hij iedere claxon diep tot zich door kon laten dringen. ‘Rome was zijn stad en vandaag huilt ze om het verlies van een van haar geliefdste artiesten’, aldus burgemeester Virginia Raggi.

‘Ik wil niemand tot last zijn’

Maar het laatste woord was maandag uiteraard aan Morricone, want wie kan er nou beter het afscheid van zo’n grootheid dirigeren dan de Maestro zelf? ‘Ik, Ennio Morricone, ben dood’, begint hij een door hemzelf geschreven necrologie die dinsdag in de Italiaanse kranten zal verschijnen. In de brief spreekt hij onder andere de wens uit zijn begrafenis klein te houden, ‘omdat ik niemand tot last wil zijn’. 

Daarna groet hij zijn dierbaarste vrienden, zijn overgebleven familieleden en richt hij zijn allerlaatste woorden tot zijn vrouw, Maria, met wie hij maar liefst 73 jaar samen was: ‘Tot slot, Maria. Ik dank je voor de onwerkelijke liefde die ons zo lang bij elkaar heeft gehouden en waarvan het mij zo verschrikkelijk spijt er nu afstand van te moeten doen. Het wordt het pijnlijkste afscheid van allemaal.’

Lees ook:

De maandag overleden componist Ennio Morricone (91) was veel meer dan die eenzame mondharmonica. Maar zijn westernmuziek bood hem wel de kans filmmuziek naar een hoger plan te tillen.

Volgens de Italiaanse westernkoning Sergio Leone bepaalde geluid 40 procent van een film. Dan was hij bij zijn vaste componist Ennio Morricone aan het juiste adres. Vijf scènes waarin zijn muziek centraal staat.

Geen vragen over spaghettiwesterns, kreeg correspondent Jarl van der Ploeg te horen voor zijn interview met Maestro Ennio Morricone. ‘Jullie hebben geluk’, zegt een assistent. ‘Ennio is in een redelijke bui.’

Al decennia had Ennio Morricone geen westernsoundtrack meer gecomponeerd, maar regisseur Quentin Tarantino wist hem over te halen. De Volkskrant sprak het tweetal over hun samenwerking. ‘Ik was nerveus! Terwijl ik dit werk al een poosje doe’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden