Test

Heeft de Audi e-tron S Sportback quattro dankzij de extra motor een extra konijn onder de hoge hoed?

De Audi e-tron Sportback quattro heeft liefst drie elektrische motoren. Maar bij deze fraaie auto is alleen zelden te merken waar de derde motor voor nodig is.

De Audi e-tron S Sportback quattro. Beeld
De Audi e-tron S Sportback quattro.

Gereden

Audi e-tron S Sportback quattro

Prijs € 121.260 (vanaf € 106,940)

Vermogen 370 kW (503 pk)

Actieradius 380 km (WLTP) / 340 km (test)

LxBxH 490 x 193 x 181 cm

Gewicht 2.695 kg

In This is Spinal Tap, een vermakelijke nepdocumentaire over een rockband uit de jaren tachtig, vertelt de gitarist tijdens een interview dat hij een heel bijzondere versterker heeft, namelijk een die tot 11 gaat in plaats van 10, en dus luider kan spelen. Als de interviewer tegenwerpt dat het slechts een kwestie van schaalverdeling is en 11 dus niet beter is dan 10, kijkt de gitarist hem niet-begrijpend aan over zo veel domheid: ‘Maar mijn versterker gaat tot 11 en is dus 1 luider!’

Blik bekroop het spinaltapgevoel toen Blik onlangs het persbericht las over de Audi e-tron S Sportback. ‘De eerste serieproductieauto met liefst drie elektromotoren!’ Drie is meer dan twee (of één), dus is deze Audi beter dan de rest, want één luider.

Audi staat bekend om het gebruik van reuzengrilles, een overdrachtelijke grote bek die hun ‘dynamische inslag’ moet overbrengen aan voorliggers. Dat de volledig elektrische modellen ook zo’n enorme grille hebben, is feitelijk nergens voor nodig. Maar het is nu eenmaal een belangrijke visuele eigenschap, vandaar dat de Audi-ontwerpers er voorlopig op blijven teruggrijpen. Beeld
Audi staat bekend om het gebruik van reuzengrilles, een overdrachtelijke grote bek die hun ‘dynamische inslag’ moet overbrengen aan voorliggers. Dat de volledig elektrische modellen ook zo’n enorme grille hebben, is feitelijk nergens voor nodig. Maar het is nu eenmaal een belangrijke visuele eigenschap, vandaar dat de Audi-ontwerpers er voorlopig op blijven teruggrijpen.

Nu klopt het doorgaans dat drie meer kunnen dan twee of een. Maar je kunt ook die andere twee wat sterker maken. Heb je ook een auto die tot 11 kan.

Dankzij de extra motor heeft deze elektrische Audi wel degelijk een extra konijn onder de hoge hoed. Onder normale omstandigheden, schrijft Audi, doen de beide achterwielmotoren het werk. Dat is wat efficiënter, want minder energieverlies dan bij drie motoren, zegt het theorieboekje. Dreigt de auto grip te verliezen, op natte wegen, in de sneeuw of omdat de bestuurder een YouTuber is, dan komt de derde motor, die voorin ligt, erbij. Vanaf dat moment heeft de Audi vierwielaandrijving, en door de twee achterste motoren te laten samenwerken, hervindt de auto eerder zijn grip. Vandaar de toevoeging quattro aan de naam. Audi is er groot mee geworden.

Geen Spinal Tap dus bij Audi. Al hebben we wel onze twijfels bij dit ‘sportieve’ model. Het ding weegt, dankzij zijn formaat, al die motoren en de enorme accu van 87 kilowattuur, liefst 2.695 kilogram. Dat is bestelbusjesgewicht. Hoe kun je hiermee ooit een ‘dynamisch weggedrag’ krijgen?

Natuurlijk hebben de achterpassagiers een zee aan ruimte om in te zwemmen. En twee van hen kunnen via het beeldscherm in het midden zelf hun temperatuur instellen – wel sneu voor degene die in het midden zit. Achterin is 2 centimeter minder hoofdruimte dan in de minder sportieve versie, maar niet veel passagiers zullen hiervan last hebben. Beeld
Natuurlijk hebben de achterpassagiers een zee aan ruimte om in te zwemmen. En twee van hen kunnen via het beeldscherm in het midden zelf hun temperatuur instellen – wel sneu voor degene die in het midden zit. Achterin is 2 centimeter minder hoofdruimte dan in de minder sportieve versie, maar niet veel passagiers zullen hiervan last hebben.

Genoeg gemonkeld. De modellen van Audi die een S op zich geplakt hebben gekregen, gaan qua prestaties nog wat verder en wie het extra geld betaalt, mag wat meer verwachten. Dus kreeg deze auto ruim 500 fossiele pk’s, verbrede wielkasten, grotere bumpers, een brede diffuser achter en 20-inch lichtmetalen velgen. Verder lardeerden de ontwerpers de koets met ‘zilverkleurige accenten’ en buitenspiegels in ‘aluminiumoptiek’. Zodat ook optisch sprake is van een dikke Audi, en omstanders direct zien dat de eigenaar het breed heeft.

Nu heeft Audi met deze S wel een flink marketingprobleem. Fossiele S’en hebben niet alleen een dikke motor, maar ook een dikke uitlaat, waar vette knallen en rochels uit komen. Die auditieve component moet de elektrische versie vanzelfsprekend missen, en dit is toch juist de reden waarom veel YouTubers een S kiezen. De wagen die Blik een week te leen kreeg, was fel oranje, wat kan worden beschouwd als een visuele genoegdoening voor het ontbreken van de bronstig burlende V8-motor.

In de bagageruimte (met 660 liter ook al riant) passen koffers.  Beeld
In de bagageruimte (met 660 liter ook al riant) passen koffers.

Heel opwindend wil deze e-tron desondanks niet worden. Natuurlijk is het spectaculair om een auto met het gewicht van een bouwkeet in 4,5 seconde naar de 100 te jagen. Maar als het je hierom te doen is, kun je net zo goed een Tesla Model 3 met wat extra vermogen kopen. Ben je sneller voor minder geld.

Dat is sowieso een probleem voor Audi: het maken van een snelle auto is niet meer zo ingewikkeld en zeker minder kostbaar dan vroeger. Dus is er inmiddels sprake van een perverse PK-race in autoland, waarbij zelfs gemiddelde elektrische Volvo’s zomaar meer dan 300 pk hebben. Complete onzin, maar de klant schijnt het te willen, dus worden ze gebouwd. Dezelfde redenering houden fabrikanten erop na bij SUV’s. Iedereen vindt het ondingen, maar de klant wil het.

Het lijkt bijna of Blik louter lelijke dingen over deze e-tron te zeggen heeft. Dat is allerminst het geval. De e-tron S Sportback quattro is bekoorlijk zoals alle kostbaarder Audi’s bekoorlijk zijn. Het interieur is een warm bad, de materialen zacht waar ze zacht moeten zijn en van metaal waar ze doorgaans van plastic zijn. De stoelen zijn beter dan op kantoor, de stilte tijdens het rijden overweldigend. Alles is gewoon ouderwets Audi-superlatief, als een versterker die tot 11 gaat. Ook mooi: twee laadpoorten, aan elke zijde één, zodat je geen kabelgeklooi hebt aan de paal. Wel jammer dat het diepzwarte binnenste niet wat beter is verlicht, waardoor je in het donker soms staat te friemelen als een onervaren puber in een steegje. Het is het enige praktische minpunt dat we in een week tijd ontdekten.

Blijft de vraag waarom je deze S zou willen kopen. Die derde motor merk je alleen in extreme situaties, de meeste tijd rijdt deze sportback precies eender als zijn kleinere broertje, de e-tron Sportback 50 quattro. Goed, die heeft een kleinere accu en komt daardoor gemiddeld 50 kilometer minder ver. Hij is ook een stuk lichter waardoor hij zuiniger is met energie en hij heeft dezelfde zee aan ruimte en een binnenzee aan vermogen. En hij kost veertig mille minder. Toch een hoop geld voor ‘aluminiumoptiek’ en een derde motor waar je bijna nooit iets van merkt. In dat opzicht is de S toch weer een beetje Spinal Tap.

Het deurtje van de laadpoort opent en sluit elektrisch. Oogt eleganter dan zo’n fluks open floepend deurtje bij minder luxueuze e-auto’s. Een mens kan zonder, maar dat geldt natuurlijk ook voor de automatisch openende achterklep. Beeld
Het deurtje van de laadpoort opent en sluit elektrisch. Oogt eleganter dan zo’n fluks open floepend deurtje bij minder luxueuze e-auto’s. Een mens kan zonder, maar dat geldt natuurlijk ook voor de automatisch openende achterklep.

Doei waterstof

Waterstof is definitief passé voor Audi. Onder de Nederlandse topman Bram Schot keek Audi of het naast accu-auto's ook wagens met waterstof zou gaan ontwikkelen, in samenwerking met Hyundai. De nieuwe baas Markus Düsmann ziet daar definitief vanaf: accutechnologie gaat het worden. Daarmee schaart hij zich achter opperbaas Herbert Diess van moederbedrijf Volkswagen, die waterstof eerder al tot taboe verklaarde. Zelfs Scania, de vrachtwagentak van VW, houdt het met waterstof voor gezien.

Hoe ver kom ik?

Bekijk alle elektrische auto's die Blik heeft gerecenseerd en probeer het handige hulpmiddel waarop je ziet hoe ver je met een bepaald model komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden