HBO's eigen mediarevolutie - en waarom Netflix daar best nerveus van wordt

Het kon niet uitblijven: HBO biedt vanaf volgend jaar haar kwaliteitsseries ook aan op de Netflix-manier, namelijk alleen online. Toch is het een revolutionaire stap voor de traditionele betaalzender die internationaal groot werd op de kabel.

Scène uit Game of Thrones, de meest succesvolle serie van HBO, de zender die groot werd met kwaliteitsseries als The Sopranos, Six Feet Under en Sex and The City.Beeld HBO

Amerikaanse mediawatchers weten het zeker, de stap die HBO nu zet betekent het einde van 'cable-tv as we know it'. Want abonnees hoeven straks niet meer per se het hele pakket van HBO af te nemen; alleen de online variant mag dan ook. En met de populariteit van een online-only-kanaal als Netflix - wereldwijd tientallen miljoenen abonnees - weten we dat de behoefte daaraan bijzonder groot is. Uit cijfers bleek onlangs dat de helft van alle Amerikanen maandelijks via streaming-tv naar series kijkt en dat aantal groeit volgens datzelfde onderzoek naar 175 miljoen in 2018.

Voor het legaal bekijken van populaire HBO-series als Game of Thrones, Girls en True Detective moet tot nu toe, ook in Nederland, via de kabelaar een abonnement worden afgesloten. Het pakket van drie traditionele digitale kanalen wordt vervolgens aangevuld met HBO Go, de dienst waarmee ook online via tablets en smartphones naar de series kan worden gekeken. Deze dienst, gelijkend op die van Netflix, wordt vanaf volgend jaar ook apart aangeboden aan het publiek.

Beeld HBO
Beeld belga
Girls (foto) is naast True Detective en Game of Thrones één van de populaire en veel gedownloade series van HBO.Beeld HBO

House of Cards

Het nieuws werd gisteren in Amerika bekendgemaakt door HBO-topman Richard Plepler tijdens een speciale dag voor investeerders van Time Warner, het moederbedrijf achter HBO. Het betaalkanaal heeft net als Netflix ook tientallen miljoenen abonnees wereldwijd, maar zag de afgelopen jaren tot haar grote frustratie veel mensen weglopen naar Netflix, dat voor minder geld meer series en films aanbiedt. Met eigen series als House of Cards, Orange is the new black en populaire series van andere Amerikaanse kabelzenders als Breaking Bad, Mad Men en Dexter wist het in korte tijd ook op kwalitatief gebied een fikse concurrent te worden van HBO.

De al veertig jaar oude betaalzender moest dus wel wat doen. Het doorsnijden van de banden met de traditionele kabel was onvermijdelijk. Plepler noemde gisteren de 10 miljoen huishoudens in de VS die wel over breedbandinternet beschikken, maar niet over een kabelaansluiting, als voornaamste reden voor het besluit. 'Die kunnen de dienst dus niet gebruiken en daar wil HBO een eind aan maken'. Maar het besluit lijkt vooral ingegeven door het succes van Netflix én het feit dat steeds meer mensen hun vaak meer dan 100 zenders tellende kabelpakket opzeggen.

Tweede van rechts: HBO-topman Plepler.Beeld getty
Beeld reuters

Kijkers 'in control'

Vooral in de VS is die trend zichtbaar. Het grote voordeel van tv-aanbieders via internet is dat de kijker zelf de keuze kan maken waar het naar kijkt, op welk moment en hoeveel afleveringen achter elkaar. Vorig jaar zorgde Netflix nog voor een grote mediarevolutie door in één klap alle afleveringen van het complete seizoen House of Cards aan te bieden. Dat was voor die tijd ondenkbaar, immers een miljoenenproductie als dat smeer je toch uit over vele weken en maanden om zoveel mogelijk kijkers en adverteerders te trekken? Die gedachte haalde Netflix in één klap onderuit. De miljoenen kijkers voelen zich sindsdien 'in control'.

De vraag in Amerika, waar HBO als eerste en voorlopig enige land begint met het losgekoppelde HBO Go, is of andere grote kabelzenders de weg naar online-only zullen volgen. Miljoenen mensen kijken nu al alleen nog naar de grote zenders NBC, ABC en CBS en hebben daarnaast een abonnement op Netflix, Amazon of Hulu. Volgens kenners waren HBO en sportzender ESPN voor veel mensen nog de enige redenen om het kabelabonnement te houden.

'Hoe hard het zal gaan hangt allemaal af van de prijs en het bijbehorende pakket', zeggen de mediavolgers. Is het competitief genoeg? Netflix zag haar aandeel vandaag op de beurzen al flink dalen als gevolg van de mededeling van HBO. Daarbij kwam gisteren ook nog eens het nieuws dat de groei van het aantal abonnees wereldwijd wat achterblijft bij de verwachtingen. In een reactie laat Netflix weten dat het de stap van HBO 'al aan zag komen'. 'Dit was onvermijdelijk, maar de concurrentie zal ons alleen maar sterker maken. Bovendien kunnen de diensten prima naast elkaar bestaan; we bieden immers beiden onze eigen series aan.'

Kevin Spacey, hoofdrolspeler van House of Cards. De serie betekende de doorbraak van Netflix wereldwijd.Beeld ap

Nederland

Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn in Nederland, waar HBO ook zijn series aanbiedt. De zender wil niets zeggen over het aantal abonnees hier en verwijst voor de ontwikkelingen in de Verenigde Staten naar het Amerikaanse persbericht.

Het ligt echter in de lijn der verwachting dat ook in Nederland de banden met de kabel uiteindelijk zullen worden doorgesneden. De jeugd van nu kijkt immers tv via YouTube, Netflix - heeft in Nederland nu een half miljoen abonnees - en andere uitzendinggemist-diensten. De totale kijkcijfers van dit kijkgedrag zijn moeilijk te meten, maar de trend is duidelijk. De mediarevolutie dendert voort.

Beeld uit Orange is the new black, die andere grote serie van Netflix.Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden