ColumnRobert van Gijssel

Haters maken het leven van sterren als Stormzy en Billie Eilish kapot: gaat hier iets gruwelijk mis?

Wekelijks neemt de cultuurredactie van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: sociale media verpesten het leven van de popster, en eigenlijk ook dat van hun volgers.

Voordat de Britse rapper Stormzy afgelopen zaterdag in de Afas Live te Amsterdam verscheen, verdween hij nog even snel van al zijn sociale media. Zijn Instagram- en Twitteraccount werden opgeheven, zonder uitleg. Maar het lijkt erop dat Stormzy de vele dingen die hij wil vertellen vanaf nu ook gewoon echt gaat vertellen, face to face. Het liefst vanaf een podium.

Het is veelzeggend: een van de meest inspirerende artiesten van de laatste jaren besluit er op sociale media het zwijgen toe te doen. Wat levert het nog op, moet hij zich hebben afgevraagd. Heel veel ruzie, in ieder geval. Stormzy zat de laatste weken vast in een eindeloze matpartij tussen hem en collegarapper Wiley. En daaronder golfde de gebruikelijke stroom bagger van haters en trollen.

Het is een wurgend dilemma voor iedere artiest van nu. Ja: sociale media kunnen je maken. Je onderhoudt nauw contact met je fans, die op de hoogte blijven van lullige privéfeitjes maar óók van de release van je nieuwe tracks, of de data van een tournee. En dan kun je ook nog een berg geld verdienen met reclame, als influencer met een paar miljoen volgelingen - ook daar was Stormzy handig in. Maar tegelijk kunnen Twitter en Instagram je breken. Omdat je iedere dag wordt ondergepist, en woedende reacties krijgt op de onbenulligste mededelingen. Het moet zo vreselijk deprimerend zijn, dat het de glans van een mooie carrière verandert in een grauwe mist.

Billie Eilish kan erover meepraten. Ze liet vorige week optekenen dat ze niet meer tegen de commentaren op haar socialemediakanalen kan. Ze vergallen haar leven, zei ze tegen de BBC. ‘Het is raar: hoe leuker je leven wordt, hoe meer mensen je gaan haten.’ Helaas is dat kennelijk helemaal niet raar, maar juist diep menselijk.

In de net verschenen Eminem-biografie Not Afraid, van Anthony Bozza, staat een boeiende verhandeling over roem in het mediatijdperk. Volgens de Britse hoogleraar Fred Inglis hebben (sociale) media de sterren tegelijk heel gewoon én bovennatuurlijk raar gemaakt. Het lijkt of ze in de huiskamer hangen met hun lollige Instagramplaatjes, maar feitelijk staan ze met hun geïdealiseerde leven verder van ons af dan ooit. Wat levert dat op, voor de popster in kwestie? Een vernietigd privéleven. Fans die eisen dat ze ook ‘vrienden’ zijn. En vooral pure, bittere afgunst.

De gevolgen kunnen desastreus zijn. Volgens een andere hoogleraar in het boek zijn de psychische klachten na roem in het socialemediatijdperk een tikkende tijdbom voor een generatie die de echte ellende nog te verwerken krijgt. Vooral plotselinge bekendheid, na een stormachtige carrière als die van Stormzy en Billie Eilish, kan een dramatische uitwerking hebben op de persoonlijkheid en resulteren in ernstige depressie, wantrouwen jegens de medemens, narcisme en vereenzaming. En dat is voor de oprechte fans natuurlijk ook een beetje verdrietig. Wie met zijn telefoon de wereld – en in het geval van beroemdheden miljoenen fans – binnenhaalt, wil daarna het liefst in een gat in de grond kruipen.

Stormzy en Eilish hebben het ervaren. Stormzy heeft de knop inmiddels omgezet – interessant om te kijken wat zijn verdwijning van sociale media betekent voor zijn loopbaan. Eilish steekt eerst nog even haar hoofd in het zand: ze leest de commentaren onder haar mededelingen en foto’s niet meer, zei ze bij de BBC, en hoopt dat de shitstormen op die manier overwaaien.

Kunnen we dit nog afdoen als luxeproblemen voor verwende sterren, of gaat hier echt iets gruwelijk mis? We vrezen het laatste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden