ColumnFloortje Smit

Harvey Weinstein speelt de rol van zijn leven als meelijwekkende oude man. Gelooft hij het zelf? 

Harvey Weinstein in de rechtbank in New York vorige week. Beeld AFP

Met een looprek kwam Weinstein de rechtbank binnen, maar een paar dagen later werd hij alweer gewoon zonder het hulpmiddel gespot. 

Een oude man strompelt de rechtbank binnen. Kromgebogen over een looprek met twee tennisballen eronder, zodat het soepeler glijdt over de marmeren vloer. Hij is omringd door langere mannen van wie de pakken wél goed zitten; hijzelf steekt bleek af bij zijn witte overhemd.

Ecce homo, de gevallen mogul, Harvey Weinstein. Op weg om een deal te regelen met de vrouwen die hem beschuldigen van seksueel misbruik, die hem zelf geen cent gaat kosten. Is déze man, met zijn slordig hangende boord, het seksuele roofdier waar de pers hem voor uitmaakt?

Weinstein speelt de rol van zijn leven en voor deze sequel heeft hij zijn personage meelijwekkender neergezet dan in deel één. Anderhalf jaar geleden, bij zijn eerste gang naar de rechtbank, liep hij nog met wat Veelzeggende Boeken onder de arm, ‘afgezaagde symbolen’ voor artistieke revolutie en heksenjacht, aldus The New Yorker. Hij droeg een babyblauwe trui, waarna The Hollywood Reporter zich prompt afvroeg waarom ‘beschuldigde roofdieren’ zich zo graag in wol hullen, want ook Bill Cosby en Kevin Spacey deden dat. ‘Ofwel ze hebben het koud omdat het lastig is om bloed door je lichaam te pompen zonder hart’, concludeerde Hollywoodcrisis-manager Howard Bragman vilein, ‘of ze mikken op een oprechte ‘vader weet het beter’-look.’

Uiterlijke details tellen – in Hollywood is alles imago. Al trappen maar weinig mensen in de artdirection van de Weinstein-tragedie. Niet in de laatste plaats omdat hij een paar dagen later weer gewoon zónder wandelrek werd gespot.

Advocaten in de touwen natuurlijk. Hij was herstellende van een rugoperatie, zeiden ze. Weinstein zelf wilde dat rekje niet, maar zij hadden hem overgehaald. Om te laten zien dat hij zijn fysieke conditie niet voor de bühne overdrijft, besloot de beschuldigde zelfs een interview te geven aan The New York Post, het eerste in een jaar.

‘Een vergeten man’, vond de ex-filmproducent zichzelf, die wel ‘een schouderklopje had verdiend’. Was hij niet degene die als eerste oog had gehad voor vrouwelijke narratieven in films? Had hij Gwyneth Paltrow niet tot de bestbetaalde actrice gemaakt?

Die felle verontwaardiging is natuurlijk funest voor het nieuwe imago dat hij zich tracht aan te meten. En heeft niemand hem verteld dat je je niet moet beroepen op vrouwvriendelijkheid als je ervan wordt beschuldigd dat je vrouwen – onder wie Paltrow – alleen maar stimuleerde omdat je in hun broekje wilde? De slachtoffers reageerden dan ook woest

Nu was luisteren Weinsteins sterkste kant natuurlijk al niet. En ook dit had ieder van die vrouwen die hij zo fantástisch heeft geholpen bij hun carrière hem kunnen vertellen: wie als acteur niet daadwerkelijk in zijn gecreëerde personage gelooft, valt ooit onherroepelijk uit zijn rol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden