AlbumrecensieFeral

Hartverscheurende liedjes van RVG over het verlangen jezelf te kunnen zijn ★★★★☆

Een van de indrukwekkendste popnummers van de laatste tijd moet Alexandra zijn, opener van het tweede RVG-album Feral. Romy Vager verhaalt erin over de reacties die je kunt verwachten wanneer je vertelt dat je transgender bent, zoals zij, toen ze 17 was en weldra nog maar één keus had: weglopen van huis.

‘Come Monday morning, you may find me dead’, zingt ze, steeds emotioneler, steeds bozer en wanhopiger. Niet zo vreemd als je een vader hebt die op je kwetsbaarste moment tegen je zegt: ‘Once you dishonor us, that’s where my patience ends.’

Het is de hartverscheurende opening van een indrukwekkend album, waarop Vager in bijna elk lied zingt over onderdrukking, bang zijn voor je omgeving en het verlangen jezelf te kunnen zijn.

De boodschap komt tot ons in tien liedjes die wat minder weerbarstig postpunk zijn dan die op het sterke debuut A Quality of Mercy (2018), maar nog nadrukkelijker dan voorheen schatplichtig aan Echo & The Bunnymen en de janglepop van RVG’s landgenoten The Go-Betweens.

Voeg daar de intensiteit van Conor ‘Bright Eyes’ Oberst op zijn beste dagen aan toe en je hebt een beeld van wat songs als I Used to Love You en The Baby & The Bottle zo onontkoombaar goed maakt.

Feral

RVG

Pop

★★★★☆

Fire

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden