Recensie Blijf bij me

Hartverscheurende, grimmige debuutroman van Adebayo over Nigeriaans huwelijk (drie sterren)

Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ : Blijf bij me

Uit het Engels vertaald door Elvira Veenings.

Signatuur; 288 pagina’s; € 19,99.

Yejide is al een tijd met Akin getrouwd, maar ze wordt niet zwanger. Volgens de traditionele waarden van Nigeria is een kind krijgen de belangrijkste taak voor een vrouw, dus is kinderloosheid een publieke zaak. De familie van beide kanten bemoeit zich ermee. Aanvankelijk is dat komisch: de stiefmoeders die om de beurt op visite komen om Yejide te wijzen op haar plicht, terwijl ze zich ten diepste verkneukelen om haar schande; het bizarre ritueel op de Berg der Overweldigende Wonderen waarbij Yejide een geit de borst geeft. Zelfs de tweede vrouw die de families voor Akin hebben geregeld, Funmi (‘geel als de binnenkant van een onrijpe mango’) kan Yejide nog wel aan, ook al wijst ze polygamie af. Maar wanneer Yejide eindelijk zwanger raakt, wordt Blijf bij me, de debuutroman van de Nigeriaanse Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ (1988), een grimmig, hartverscheurend boek.

Adébáyọ̀, student van Margaret Atwood en Chimamanda Ngozi Adichie, brengt via het huwelijk van Yejide en Akin de hedendaagse Nigeriaanse samenleving in kaart, diens worsteling tussen de traditionele patriarchale cultuur en haar hedendaagse sterke vrouwen.

Het grootste deel van het verhaal speelt zich af in de jaren tachtig en negentig, toen het land getroffen werd door staatsgrepen en er even zicht was op een democratie. De geschiedenis weeft zich om het huwelijksportret. De historische gebeurtenissen houden de personages soms in hun greep, soms voelen ze zich er totaal buiten staan. Door niet alleen Yejide aan het woord te laten, maar hier en daar ook Akin, wordt de vertelling des te schrijnender, een doeltreffend melodrama zonder karikaturale personages. Jammer alleen van het slot; dan doet Adébáyọ̀ een te grote greep, die afdoet aan de geloofwaardigheid.