Harry Styles klinkt overtuigend, maar laat zijn voorzichtigheid pas na lange tijd varen

Concert (pop)

Voormalig boybandlid Harry Styles wil serieus genomen worden als solozanger. In de Ziggo Dome klinkt hij overtuigend genoeg. De show en het flirten met zijn publiek heeft Styles tot een minimum teruggebracht.

Harry Styles Foto Helene Marie Pambrun via Getty Images

Het is een beproefde carrièrezet. Als je als boybandlid een zekere leeftijd hebt bereikt en je bandje tegen de houdbaarheidsdatum zit die het nog begerenswaardig maakt voor de doelgroep en lucratief voor de industrie, dan probeer je het solo. De fanbase is er. Er kan voortgebouwd worden op het succes. Take That had Robbie Williams, *NSYNC Justin Timberlake en One Direction heeft/had Harry Styles.

Harry Styles (***), popmuziek
14/3, Ziggo Dome, Amsterdam.

Styles (24), van het Britse One Direction degene met het beste kapsel en de beste papieren, was de uitverkorene. Met zijn debuutalbum (2017) scoorde hij positief bij de critici en met een eerste solotournee is hij klaar voor zijn tweede akte als popster. In de op minderjarige meisjes toegesneden Ziggo Dome - maar één bar die alcohol verkoopt - staat de jongeman die serieus genomen wil worden bij het grote publiek.

Alle tekenen wijzen erop. Styles draagt een outfit die de wetten van de huidige tienermode tart, hij heeft brede broekspijpen en is rijkelijk gegarneerd met ruches. De zanger geeft als beginselverklaring de glamrockstamper Only Angel af, compleet met handklappen en woohookoortje. Als om te zeggen: dit ben ik nu.

Zelfs bij een One Direction-hit als What Makes You Beautiful gaat de schuif rockgitaar helemaal open. Tegelijk zijn Styles' eigen liefdesliedjes, zoals het mooi ingetogen From The Dining Table, veel minder toegesneden op het weke meisjeshart, ze hebben het karakter van volwassen folkballads.

En hij komt ermee weg. Styles' stem heeft genoeg wendbaarheid en volume om die staalkaart van stijlen, die je ook op zijn album hoort, live geloofwaardig te brengen. Alleen de overrompelende persoonlijkheid van de popster die is gekomen om je van je sokken te blazen, ontbreekt.

Styles laat zich meer van een plichtsgetrouwe dan van een geïnspireerde kant zien. De vereiste exhibitionistische gekkigheid, het geflirt met het publiek, de show; het is tot een minimum teruggebracht. En in zijn praatjes bejegent Styles zijn publiek vriendelijk voorkomend. Alsof hij een oude vlam te vriend wil houden zonder opnieuw die gevaarlijke vonk over te laten springen.

Het is een precaire balans, vraag maar aan Justin Bieber. Bij de minste verwijzing naar liefde, gevoelens of verjaardagen stijgt een doordringend gesnerp op uit de kelen van duizenden meisjes. Styles' reserve geeft het concert iets behoedzaams.

Pas aan het eind, met een cover van Fleetwood Macs The Chain en zijn eigen smerige, schreeuwerige Kiwi, laat Styles zijn voorzichtigheid varen en laat ruches, broekspijpen en zelfs een regenboogvlag wild fladderen.

Fans van Harry Styles in de buurt van de Ziggo Dome in Amsterdam. Foto anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.