'Harry Mens-bashers' keren wekelijks terug op tv

Het eenmalige tv-programma dat in augustus nog Harry Mens flink te grazen nam, mag van de VARA een volledige serie maken. Rambam is vanaf 9 januari tien weken lang op Nederland 3 te zien. Dat heeft de omroep vandaag laten weten.

Het presentatorenteam bestond voor de TV Lab-uitzending uit Ronald Snijders, Jarrod Francisco, Rogier Cornelisse, Linda Hakeboom en Niels van der Laan. Maar of zij ook terugkeren in het eerste echte seizoen van Rambam is nog niet bekendgemaakt. De VARA wil dit nog niet naar buiten brengen 'om het opnameproces niet te verstoren'.

Het programma werkt namelijk veelal met de verborgen camera. De makers proberen op komische wijze zaken aan de orde te stellen die volgens hen niet kloppen. Het is geïnspireerd op het Belgische Basta, dat op dezelfde manier werkt. Zij vielen dit jaar op door een hilarisch item waarin ze de werknemers van een telefonische klantenservice terroriseerden met eigen middelen. Bekijk de beelden hier.

Bruine truien

Ook de Nederlandse pilot was veelbesproken, omdat de makers zendtijd kochten in Business Class van Harry Mens. Ze maakten hem wijs dat ze bruine truien konden breien uit koeienmest. Onder de naam van 'ondernemer' Oscar van der Laan kocht de VARA in juni voor 14.500 euro via tv-productiebedrijf CCCP (de makers van Rambam) een item in het praatprogramma van Mens. Deze 'ondernemer' kwam op zondag 19 juni in de uitzending zijn 'bedrijf' CAXZA, gespecialiseerd in het 'maken van kleding uit koeienmest' promoten. Het kledingbedrijf zou op zoek zijn naar investeerders en kreeg van het programma drie minuten de tijd om hun waren aan te prijzen.

De trui van 'koeienmest' was echter een gewone trui van het merk Tommy Hilfiger. Mens liet via De Telegraaf weten ontdekt te hebben dat hij een nep-ondernemer in zijn programma had gehad. En op vk.nl spuide hij vervolgens zijn gal: 'Wat willen ze ermee aantonen? Het bewijst maar weer eens dat al die politici gelijk hebben. De publieke omroep smijt met geld. Het is een schande.'

De eerste Rambam werd door 179.000 mensen bekeken, maar was vooral op sociale media een hit. Er werd volop over gediscussieerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden