BladHarper's bazaar

Harper’s Bazaar laat de lezer zelf kiezen tussen diepgang en pure commercie

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: Is Harper’s Bazaar nu de nachtmerrie van Daniela Hooghiemstra of valt het mee?

De cover van Harper's Bazaar.Beeld Studio V

‘Ik ken één branche waar vrouwen het al voor het zeggen hebben, en die maakt mij voor het concept van vrouwenheerschappij een beetje huiverig’, schreef publicist Daniela Hooghiemstra onlangs in de Volkskrant. Het gaat haar dan om de damesbladen die ‘zelden gericht op doorgronden of onthullen, de soort eerder onnozel en weerloos lijken te willen maken dan wijzer’.

Namen en rugnummers noemt ze niet, maar het tijdschrift Opzij zal Hooghiemstra vermoedelijk niet bedoelen. We nemen de proef op de som met een ander willekeurig damesblad: Harper’s Bazaar, het oudste modeblad ter wereld. Het tijdschrift wordt deze week in de kiosk van de Bruna getipt. Identiteit is het thema van deze editie. Dat klinkt nog vrij inhoudelijk en actueel.

Twee jaar eerder plaatste het blad onder leiding van Cécile Narinx (nu werkzaam bij de Volkskrant) vijf zwarte modellen op de cover, als statement tegen het gebrek aan diversiteit in de mode-industrie. Nu siert weer een zwart model de cover, de beeldschone Athalia.

Na 27 bladzijden aan advertenties legt Miluska van ’t Lam, de nieuwe hoofdredacteur, haar keuze voor dit thema uit: omdat ‘als je weet wie je bent en wat je uitdagingen, verlangens, kwetsbaarheden en sterke punten zijn’, je op de helft bent ‘van het avontuur waar je voor staat’.

Voor Van ’t Lam kan een ‘avontuur’ een nieuw project, baan, liefde of vriendschap zijn. Ze verwijst naar de Harper’s Bazaar Powercast, een podcastserie waarin ‘interessante leiders, creatieve denkers en entrepreneurs’ twintig minuten lang worden geïnterviewd over hun ‘groei’ en ‘transformaties’.

Zou Daniela Hooghiemstra aan dit soort teksten denken wanneer ze in haar column schrijft dat lezeressen ‘listig richting verkoopadressen achterin’ worden geleid aan de hand van ‘prototypen van zogenaamd ideale vrouwen aan de ene, en uitvergroting van fysieke en relationele problemen aan de andere kant’?

Waarschijnlijk wel. Want zeven bladzijden aan reclame later, komen we weer twaalf bladzijden aan advertenties tegen. De introductie: ‘Als er iets is waarmee je je identiteit kunt onderstrepen, is het wel een opvallend juweel, een tas of een fraai muiltje. Accessoires maken de vrouw.’

Welnee, verhalen maken de vrouw. Daarom is Harper’s Bazaar deze maand toch het lezen waard. Op bladzijde 80 staat een mooi interview met actrice en regisseur Greta Gerwig, die een feministische hervertelling van Little Women maakte. Er volgen artikelen over activisme in de mode en over een bedrijf (A Beautiful Mess) dat gevluchte kleermakers aan het werk zet. Even doorbladeren dus, of gewoon niet-verontschuldigend zwijmelen bij advertenties van onbetaalbare juwelen, make-up en kleding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden