BladHarper’s Bazaar

Harper’s Bazaar heeft hoop voor na de coronacrisis, maar staat ook stil bij de ellende.

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: Harper’s Bazaar.

Met een fraaie cover gaat modeblad Harper’s Bazaar de zomer in. Het is een illustratie van een Jezusachtige figuur, een jonge vrouw met lang haar en een middenscheiding. Een aapje met een ketting probeert in een sprookjesachtig decor de aandacht van de vrouw te trekken. Al haar aandacht gaat uit naar een duif, een witte.

De illustratie is van Alex Merry. Ze is de vaste illustrator van het modehuis Gucci en wordt ook geïnterviewd. Op de vraag wat geloof, hoop en liefde voor haar betekenen, antwoordt ze: ‘Zelf geloof ik ook wel, denk ik.’

‘Geloof, hoop & liefde’ is het thema van het zomernummer. Als bladenmaker kun je er alle gewenste kanten mee op, en in deze tijd helemaal.

Hoofdredacteur Miluska van ’t Lam blijkt aanhanger te zijn van de theorie dat de coronacrisis ons nog veel goeds gaat brengen. ‘We vinden onszelf opnieuw uit en zijn creatiever en ondernemender dan ooit.’ Gecombineerd met goed leiderschap zou dit de sleutel kunnen zijn naar een ‘nieuw, prachtig begin’. Laten we het hopen.

Net zoals veel andere bladen werd het zomernummer van Harper’s Bazaar grotendeels vanuit huis gemaakt. En net zoals veel andere bladen kwam de redactie erachter dat het zo ook kan. Op één manier onderscheidt Harper’s Bazaar zich wel van andere tijdschriften (en kranten): ‘Hulden we ons de eerste dagen nog in hoodies en joggingbroeken – heel hippe, dat wel –, inmiddels zitten we er weer piekfijn bij.’

Het maatschappelijke engagement van het zomernummer is opvallend groot. Hier wordt niet weggekeken. In de sectie stijl bijvoorbeeld wordt een etmaal beschreven in het leven van Steffi de Pous, een vrouw die een professionele organisatie opzette om op Lesbos vluchtelingen te helpen.

Over haar stijl gaat het maar even: ‘Ik sta op en trek het bovenste aan wat er in de kast ligt, meestal een panterlegging en een grote grijze trui’. Verderop worden drie vrouwen geïnterviewd over geloof (Happinez-oprichter Inez van Oord), hoop (econoom Barbara Baarsma) en liefde (psychologe Frederique Bicker).

Fans van James Bond komen aan hun trekken met het interview met Bond-girl (in de uitgestelde film No Time to Die) Léa Seydoux, ook vanwege de foto’s natuurlijk, want die zijn schitterend. Ook in Spectre (2015) was ze er al bij, als psychiater Madeleine Swann.

Even voert Seydoux het woord namens alle Bond-girls. ‘We zijn er niet alleen om Bonds seksuele driften te bevredigen.’ James Bond is zelf ook een sekssymbool, zegt ze. ‘Ik durf wel te stellen dat vrouwen wel van Bond, van zijn lichaam genieten. Toch?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden