'Hard//hoofd durft hoogdrempelig te zijn'

Hard//hoofd is ‘het antwoord op de stuitende vergrijzing die Nederland momenteel doormaakt’. Een internettijdschrift voorde liefhebber van slow journalism...

Door Sara Berkeljon

Een dagelijks internettijdschrift over kunst en journalistiek, met genuanceerde essays, zelfgemaakte filmpjes maar zonder schreeuwende ‘reaguurders’. Dat is Hard//hoofd, mede opgericht door hoofdredacteur Rutger Lemm (24), filosofiestudent en stand-up comedian en adjunct-hoofdredacteur Melle Kromhout (26), promovendus in de muziekwetenschappen.

Nuance en diepgang op internet – dat lijkt een beetje tegenstrijdig. Lemm: ‘Alles moet tegenwoordig snel, kort en catchy. Maar ik lees liever een goed geschreven portret van acht pagina’s in The New Yorker dan dat ik een item van twee minuten zie in De Wereld Draait Door. We bereiken misschien niet de massa, maar er zijn genoeg mensen die een goed stuk van duizend woorden willen lezen zonder schreeuwerige reacties eronder.’

Op de website staat een ‘proclamatie’, geschreven door de eerste vijf eindredacteuren. ‘Hard//hoofd is het antwoord op de stuitende vergrijzing die Nederland doormaakt. Jeroen Pauw wordt volgend jaar 50. Matthijs van Nieuwkerk trouwens ook. Kijk maar op Wikipedia.’

Lemm: ‘Ik voel me door de bestaande media niet echt vertegenwoordigd. Als iets op jongeren gericht is, wordt het al snel gewaagd en schreeuwerig, zoals bij BNN. Niet iedereen herkent zich daarin. Bij Hard//hoofd is elk stuk gewogen en goed genoeg bevonden. Wij durven hoogdrempelig te zijn, maar zonder dat het ontoegankelijk of truttig wordt natuurlijk.’

Lemm was op het Amsterdamse Vossius Gymnasium hoofdredacteur van de schoolkrant. ‘Die redactie was een rare groep creatievelingen. Op een gegeven moment stapte mijn mede-hoofdredaceur op omdat hij vond dat wij te veel lidwoorden gebruikten. Melle kwam in zijn plaats. Zaten we op zijn zolderkamer de schoolkrant te maken.’

Twee jaar geleden dacht Lemm: ik mis de schoolkrant. ‘Ik studeerde in Berlijn, en daar geldt: als je een idee hebt, voer je het uit. Melle kwam op bezoek, en in een dönertent op de Rosa-Luxemburg-Platz hebben we toen midden in de nacht het eerste concept voor Hard//hoofd bedacht.’

De site, die in oktober een jaar bestaat, trekt inmiddels tussen de tien- en vijftienduizend unieke bezoekers per maand. Het is nu vanwege de vakantie wat minder, maar normaal gesproken staan er iedere dag twee à drie nieuwe stukken op de site. Op Facebook heeft Hard//hoofd nu vierduizend fans en vijfduizend vrienden.

Dertig medewerkers maken de site, op vrijwillige basis. Lemm: ‘We hebben twee uitverkochte feesten georganiseerd, maar dat dekt de kosten niet. We willen niet altijd in cafeetjes blijven vergaderen, dus we zijn hard aan het nadenken over verdienmodellen.’

Kromhout: ‘We willen een community creëren. Maar we kijken ook naar subsidiemogelijkheden en partnerschappen met media of bedrijven.’

Lemm: ‘Je kunt niet eeuwig teren op enthousiasme.’

Eén van de hoogtepunten van het afgelopen jaar was een door Hard//hoofd gemaakt filmpje, een parodie op de succesfilm Komt een vrouw bij de dokter, dat werd doorgeplaatst op de website van nrc.next. Kromhout: ‘Het is zelfs uitgezonden door Editie NL op RTL 4. Ze vonden het totaal niet grappig, maar dat is misschien maar goed ook. Daarna lieten ze een filmpje zien van een pad die werd gekieteld. Daar moesten ze wél heel hard om lachen.’

Lemm: ‘Editie NL is eigenlijk een soort anti-Hard//hoofd.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden