Review

Hans Klok verandert Carré in spectaculair horrorhuis

Met een pompende soundtrack houdt illusionist Hans Klok iedereen bij de les in een propvolle, razendsnelle en spectaculaire show. Ook de theatertechniek die hij laat zien en horen in House of Horror is indrukwekkend.

Hans Klok in House of Horror in het Amsterdamse Carré. Beeld Andy Doornhein

Arme Hans Klok. In zijn nieuwe show wordt hij achtereenvolgens in twee stukken gezaagd, aan een zilveren spies geregen, verpletterd door een spijkerbed en eindigt hij met zijn blonde hoofd onder een enorme guillotine.

Nu heeft Hans wel een béétje gevraagd om deze martelpraktijken, want hij heeft het gewaagd om het 'House of Horror' van Alfred Cordoni te betreden. Cordoni was, zo wordt ons wijsgemaakt, een duivelse illusionist die beroemde goochelaars in zijn kasteel uitnodigde, ze hun trucs ontfutselde en ze vervolgens levend begroef. Hun geesten dolen nog altijd rond in het spookhuis. De geheimen van de trucs zijn verzameld in het Magische Boek.

Om de beste illusionist ter wereld te worden, moet Hans dat Magische Boek te pakken zien te krijgen. Hij doet dat in een propvolle, razendsnelle en spectaculaire show die een bonte popculturele mix vormt van wel drie bekende Disneyland-attracties, de Chocoladefabriek van Sjakie, de videoclip van Michael Jacksons Thriller, Psycho van Alfred Hitchcock én een aflevering van Bassie & Adriaan. Dit is tenslotte een gezinsvoorstelling en ondanks het horrorthema zeer geschikt voor kinderen.

House of Horror. Theater. 4 sterren. Door: Hans Klok. Regie: Frank van Laecke. 18/8, Carré, Amsterdam. Aldaar t/m 2/10. Daarna tournee tot 8/1/17.

Allernieuwste snufjes

Wat Klok qua theatertechniek laat zien en horen in House of Horror is indrukwekkend. De allernieuwste snufjes op het vlak van licht en geluid, met grote videoschermen die de verschillende kamers in het horrorhuis neerzetten, laserstralen die heel Carré van vorm doen veranderen en een pompende soundtrack die je continu alert houdt.

De illusies komen vaak op hetzelfde neer: man of vrouw gaat in kist, is ineens foetsie en is het volgende moment weer terug. Maar je vervelen is vrijwel onmogelijk, dankzij het hoge tempo en een aantal nieuwe trucs, zoals de door Klok na veel moeite verkregen 'Doos van Moretti', waarbij hij in een kartonnen doos kruipt en wordt doorboord door zestien zwaarden. Voor de variatie zijn er ook sterke gastoptredens in de show, waaronder een Amerikaans slangenmeisje en een jonge Nederlandse diabolospeler.

Dat het verhaal lachwekkend campy is, wordt gered door de knipoog die altijd aanwezig is in Kloks performance. 'Weg', roept hij meerdere malen nonchalant na een truc. Alsof je het stof achter de bank hebt verwijderd met je Swiffer-stick.

De show eindigt ijzersterk met 'Klok versus klok', een ultieme beproeving waarin Klok vijftien illusies in vijf minuten moet zien uit te voeren. Het is geen geringe prestatie dat de showman na zo'n uitputtend optreden weet te eindigen met een nummer waarin hij er toch nog een schepje bovenop doet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden