BladScènes

Hans Dorrestijn gaat kapot in Stadskanaal en Mien Dobbelsteen doet de was in de droger

Wat is lezenswaardig deze week? Theatertijdschrift Scènes zoekt en vindt lichtpuntjes in donkere podiumtijden.

‘Overbevolking, die zeven miljard mensen, de opwarming van de aardbol, probeer daarmee maar eens leuk de mensen aan het lachen te krijgen.’ En dan heeft Hans Dorrestijn, toch al niet de meest optimistische en vrolijkste liedjesschrijver en cabaretier, in het theatertijdschrift Scènes ook al iets gezegd over optreden in een pandemie.

Na een voorbereiding van tweeënhalf jaar ging in het najaar zijn voorstelling ’t Houdt een keer op in première. Dorrestijn deed nog een poging er iets van te maken voor dertig toeschouwers, maar kapte er snel mee. Op een avond in Stadskanaal werd het hem te gortig. ‘Toen ben ik echt kapot gegaan. Ik kreeg zo weinig respons uit de zaal, omdat er maar zo weinig mensen zaten door corona.’

Scènes wordt zes keer per jaar uitgegeven door Jos Schuring. Hij is ook de hoofdredacteur. Een tijdschrift maken over theater, dans, cabaret en musical in deze tijden, dat moet een lastige opgave zijn, maar Schuring slaat zich er goed doorheen.

In zijn voorwoord (‘Openingsscène’) in het nummer van december/januari buigt hij zich ook over de gevolgen van de crisis. Hij vindt een lichtpunt: ‘Corona leidt tot herwaardering van podiumkunst in een zaal met publiek. Dat werd tijd. Zeker sinds alles op een schermpje zichtbaar is.’ Kortom: ‘Live is leuker.’

De hunkering naar oude, betere tijden sijpelt in het theatermagazine vanzelfsprekend overal door. De woorden van zangeres en producer Janke Dekker zullen veel theatermakers bekend voorkomen: ‘Ik was lange tijd druk met het verplaatsen van voorstellingen. Dan weer uitstellen. En het cancelen. Dan weer verplaatsen, uitstellen, cancelen (...). Het is dweilen met de kraan open.’

Het C-woord valt gelukkig niet overal in Scènes. Het theaterblad bestrijkt alle delen van de theaterwereld. Naast Hans Dorrestijn worden ook musicalregisseur Carline Brouwer, Andreas Fleischmann (directeur DeLaMar Theater), cabaretier Anne Neuteboom (door Dolf Jansen) en Carry Tefsen geïnterviewd.

In gesprek met Maria Goos kijkt Tefsen terug op haar rijke loopbaan op toneel en televisie. Twaalf jaar lang was ze Mien Dobbelsteen in de succesvolle tv-serie Zeg ’ns Aaa. Het werd overdag opgenomen en ’s avonds stond ze op het toneel. Ze woonde gelukkig vlak bij de studio. ‘Soms was ik al geschminkt en gekleed als Mien Dobbelsteen, en als er dan even pauze was, fietste Mien naar huis om snel even de was in de droger te doen.’

Hulde ook voor het fijne begin van het stuk. Kom je uit een artistieke familie, vraag Goos. Tefsen: ‘Nee niet zo, nou eigenlijk toch wel.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden