Recensie Eindspel

Hans Croiset en René van ’t Hof zijn fenomenaal in deze lichte, absurde regie van Samuel Becketts Eindspel ★★★★★

Eindspel is een voorstelling waarom je moet lachen om maar niet te hoeven huilen

Hans Croiset en René van 't Hof in Eindspel Beeld Sanne Peper

‘Het einde zit in het begin, en toch ga je door.’ Vanuit dat zinnetje, ergens midden in Eindspel van Samuel Beckett, ga je dit stuk ook begrijpen. Nou ja, je kunt enigszins doorgronden waarom Beckett het schreef. Doorgaan betekent in dit geval: altijd op zoek blijven naar verlichting, vanuit het donker proberen de laatste zonnestraal te vinden, niet de hel te zien, maar de hemel. Dat is wat de vier personages bindt: ze weten dat ze leven op verschroeide aarde, maar wachten tevergeefs op regen.

De setting van de moderne klassieker Fin de partie (1957) is bekend: de oude, blinde man Hamm slijt zijn dagen in een rolstoel, zijn bediende Clov reddert wat er te redden valt. Verderop staan twee vuilnisbakken, waarin de vader en moeder van Hamm bivakkeren. Aan het eind blijkt dat die bediende misschien wel zijn zoon is. Eindspel gaat ook over vaders en zonen, over elkaar helpen en naar het leven staan in de laatste schuilkelder.

Erik Whien heeft in zijn regie bij Theater Rotterdam de lichte kant van het stuk, het absurde, het grappige onbestemde, benadrukt. Geen zwaarwichtig gedoe, maar een bijna vrolijk verlatingsritueel. Met een fenomenale Hans Croiset, jonglerend met de taal, als de oude Hamm die maar praat en lult en verhalen verzint om maar niet in het zwarte gat te hoeven kijken. Naast hem is René van ’t Hof als Clov al even geweldig: een slimme, timide clown. Cas Enklaar en Elsje de Wijn spelen de stokoudjes uit de vuilnisbakken bijna als een komisch duo.

Eindspel is een voorstelling waarom je moet lachen om maar niet te hoeven huilen. ‘Wanneer ik val, zal ik huilen van geluk.’

Eindspel van Samuel Beckett door Theater Rotterdam, regie Erik Whien. 11/10, Theater Rotterdam. Tournee.