recensie concert (klassiek) - London Community Gospel Choir

Händel door het London Community Gospel Choir, dat levert een bevlogen, swingende en wervelende avond op ★★★★☆

De barokmuziek adopteert de syncoperende schwung van gospel moeiteloos. 

Het London Community Gospel Choir tijdens de Koorbiënnale in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Beeld Melle Meivogel

Gospel Baroque

Klassiek

★★★★☆

Holland Baroque & London Community Gospel Choir

6/7, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam. Tournee vanaf 27/11.

De koren van barokcomponist Georg Friedrich Händel (1685-1759), daar zit swing in. Maar hoe kun je die kant het best belichten? Door er een gospelkoor bij te betrekken, moet het collectief Holland Baroque hebben gedacht. Voor hun nieuwste project, Gospel Baroque, nodigden de musici het London Community Gospel Choir uit.

Wie zaterdagavond naar het podium van het Muziekgebouw aan ’t IJ kijkt, ziet hoge splitten in jurken, pumps, blote schouders, kant, een zanger met een zonnebril. Het koor bestaat uit acht vrouwen en vier mannen, inclusief de dominee en oprichter, die ook achter het keyboard kruipt. Het barokorkest is ‘gewoon’ in zwarte concertkleding rondom het koor opgesteld.

‘Klassieke’ zang is er ook in dit concert tijdens de Koorbiënnale. We luisteren naar Händels Eternal Source of Light Divine (uit de Ode for the Birthday of Queen Anne). In het gedragen vraag-antwoordspel tussen zangstem en trompet steekt de Zuid-Koreaanse countertenor Minho Jeong wat bleek af bij het geweldige trompetspel van Fruzsina Hara. Zonder onderbreking wordt overgegaan op Zadok the priest. Holland Baroque laat de klank aanzwellen en stuwt het London Community Gospel Choir naar zijn inzet. Wat volgt, is echt sensationeel. Reserves gaan overboord. Händel door een gospelkoor? Ja, graag!

Het collectief Holland Baroque nodigde voor hun nieuwste project, Gospel Baroque, de musici het London Community Gospel Choir uit. Beeld Melle Meivogel

Minho Jeong zingt nog twee aria’s (het vurige Vile! Se mi da vita uit de opera Radamisto en het tedere Angels Ever Bright and Fair uit het oratorium Theodora) waarin hij wél tot zijn recht komt. Zijn aria’s flankeren een poppy versie van Arrival of the Queen of Sheba, met drums en jazzy blazers.

Zo wervelt het verder. In de versie die hitproducer Quincy Jones (onder meer bekend van Michael Jackson) maakte van het Hallelujah, is Händel diep verstopt onder de harmoniserende gospelstijl. Je krijgt er bevlogenheid, losheid en expressieve gestiek voor terug. Het mooiste hieraan: deze zangers stralen uit dat ze overtuigd zijn van wat ze zingen.

En dan is daar If Ye Love Me van Thomas Tallis, een zetting van een tekst uit het evangelie van Johannes. Een 16de-eeuws vierstemmig motet gezongen door een gospelzangeres; de innigheid en het vertrouwen in geloof dat daaruit spreekt is zo ontroerend. Het ingetogen antwoord van Holland Baroque doet even geloven dat Tallis nooit anders heeft geklonken.

Waar de barokmuziek de syncoperende schwung van gospel heel gemakkelijk adopteert, krijgt bijvoorbeeld Anthem of Praise van gospelmusicus Richard Smallwood een extra laag door het sonore geluid van de historische instrumenten van Holland Baroque. Het is de afsluiting van een duizelingwekkende avond. Er wordt gezongen over geloof en liefde, en dat krijgen we. Vanaf november gaat Gospel Baroque op tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden