Halftime-show Justin Timberlake klinkt magertjes, net als zijn nieuwe album

Het was allemaal zo goed uitgedacht door Justin Timberlake en zijn management. Zondagavond tijdens de Super Bowl in Minneapolis zou de 37-jarige popster de pauze vullen, twee dagen nadat hij met Man Of The Woods zijn vijfde album, tevens zijn eerste in vijf jaar, had uitgebracht.

Beeld afp

Een mooiere reclame voor een aanstaande wereldtournee kon Timberlake zich niet wensen. De Super Bowl is de finale van het American Football-seizoen en het meest bekeken sportprogramma van het jaar. Wie daar de pakweg 12, 13 beschikbare pauzeminuten mag benutten is een hele grote. Paul McCartney, Bruce Springsteen, The Who, U2, Beyoncé en Lady Gaga deden het eerder.

En Justin Timberlake zelf ook, zelfs twee keer. In 2001 nog in de boyband *NSYNC en drie jaar later, onder meer met Janet Jackson. Dat werd dankzij 'nipplegate' de meest spraakmakende halftime-show uit de tv-geschiedenis.

Maar niet de beste. Die eer komt nog altijd Prince toe, die in 2007 de misschien wel meest opwindende dertien concertminuten uit zijn carrière met een miljoenenpubliek deelde.

Dat Justin Timberlake de in 2016 overleden Prince tijdens zijn Super Bowl-show zou eren, lag voor de hand. De wedstrijd tussen de Philadelphia Eagles en de New England Patriots werd immers in de stad van Prince, Minneapolis gespeeld en Timberlake is een fan. Het gerucht ging zelfs dat er een hologram van Prince werd ingezet.

Justin Timberlake: Man Of The Woods. RCA/Sony Music. **

Dat gebeurde niet, wel werden beelden van Prince op een groot laken geprojecteerd toen Timberlake achter een grote witte vleugel I Would Die 4 U inzette. Het liedje van Prince was behalve een rustpunt in een spectaculaire choreografie ook het muzikale hoogtepunt zondagnacht. Want de aaneenschakeling van Timberlake-hits als Rock Your Body, SexyBack, Mirrors en Can't Stop The Feeling oogde met veel dansers en muzikanten dan wel groots, het klonk allemaal heel magertjes.

Beeld afp

De tientallen blazers waren tijdens Suit & Tie niet te horen, terwijl Timberlake zelf zich tijdens Filthy nauwelijks verstaanbaar kon maken. Dit openingsnummer van zowel Timberlakes nieuwe album als de dertien minuten durende voorstelling was ook meteen het enige nieuwe nummer.

Timberlake ging verder voorbij aan zijn kersverse plaat Man Of The Woods, een plaat die hij vooraf had bestempeld als een muzikale ode aan zijn roots in Memphis. Maar de plaat is in de eerste 48 uur op z'n vriendelijkst gezegd zuinigjes ontvangen.

Het is dan ook niet veel. Aardig dat hij voor het eerst sinds zijn onovertroffen solodebuut Justified (2002) weer samenwerkt met The Neptunes, maar Pharrell Williams krijgt zijn stempel nauwelijks op het nogal dorre repertoire gedrukt.

Een liedje als Midtown Summer Jam heeft nog wel een opgewekt funkgevoel, maar iemand als Bruno Mars doet dit soort Earth, Wind & Fire-pastiches een stuk overtuigender. En wat wil Timberlake met zijn ode aan het leven in de bossen dat Flannel heet? Een onbeduidend, tekstueel zelfs aanstootgevend slap liedje, net als de titelsong.

Als bewijsvoering dat hij het serieus meent met zijn liefde voor countrymuziek en andere Americana duikt de naam van Chris Stapleton drie keer op. Stapleton geldt als de grootste nieuwe country-ster, maar zijn zang in Say Something levert geen meerwaarde op terwijl hij in twee andere liedjes niet eens hoorbaar is.

Beeld afp

Een enkel nummer - Montana - kan er mee door, maar het wil niet duidelijk worden wat Timberlake met zijn terug-naar-de-natuur-album precies beoogt. Tekstueel blijft alles veel te vlak. Ware Americana-beoefenaars laten in hun teksten hun hart spreken. Timberlake komt niet verder dan wat platitudes. Muzikaal blijven de meeste liedjes ondermaats omdat een handig haakje ontbreekt. Het klinkt allemaal krampachtig tot op het wanhopige af.

Dat Timberlake er zondagnacht behalve Filthy niks van speelde staat hier mogelijk los van. In de hit-medley was geen ruimte voor liedjes die nog te onbekend zijn. Zorgwekkender is de toekomst. Hoe gaat Timberlake dit halfbakken nieuwe materiaal naar de beoogde arena's brengen? Een nieuwe houthakkersblouse volstaat niet als Timberlake zich een nieuw imago wil aanmeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden