SerierecensieAnne+

Hak nou eens een knoop door!, roep je naar het scherm tijdens Anne + ★★★☆☆

Anne+ blijft een aanstekelijke en vrolijkmakende serie, maar er zit wat weinig drama in het rommelige leven van de hoofdpersoon.

Beeld Filmbeeld

Het verhaal van de totstandkoming van de televisieserie Anne + is aanstekelijk en vrolijkmakend, net als de uitstraling van de serie zelf. Twee jonge makers, Maud Wiemeijer en Valerie Bisscheroux, constateerden dat er maar weinig op de Nederlandse televisie te zien was waarin ze zichzelf herkenden. In dit geval: de levens van jonge, lesbische vrouwen. De eerste serie van Anne + (zes afleveringen van twaalf minuten) werd een webserie, die meteen zo raak was, zo prettig om naar te kijken, zo herkenbaar, ook als je niet tot de specifieke groep behoorde die hier centraal stond, dat er nu dus een vervolg ligt. Maar dan als een televisieserie van acht afleveringen, van een klein halfuur elk. Nog steeds is het meer een serie over de levens van jonge vrouwen in de stad dan over het feit dat ze lesbisch zijn. De makers: ‘De serie gaat over een meisje en haar leven. En, o ja, ze is gay.’

Na het zien van het grootste deel van dit tweede seizoen kan geconstateerd worden dat de missie geslaagd is. Hoofdrolspeelster Hanna van Vliet speelt de 24-jarige Anne die in een soort tussenfase van haar leven is beland: studie achter de rug, eerste serieuze relatie op de klippen, baantje sluit niet helemaal aan bij redelijk vaag geformuleerde artistieke ambities. En dan is het leven in de stad (Amsterdam in dit geval) ook nog eens onbetaalbaar, vooral als je al die enveloppen ongeopend op je tafel laat liggen.

Acht keer 25 minuten vraagt toch iets meer dramatische slagkracht dan die zes maal elf minuten van dat eerste seizoen, waar de schetsmatige opzet mooi aansloot bij de vluchtigheid van een leven waarin relaties elkaar in hoog tempo afwisselen. Anne + doet in deze nieuwe vorm af en toe denken aan Girls van Lena Dunham, maar ook aan A’dam - E.V.A. van Norbert ter Hall en Robert Alberdingk Thijm.

Net als Dunhams Hannah komt Anne op een gegeven moment weer bij haar ouders terecht, die haar ook nog eens met een nieuw probleem opzadelen: ze willen scheiden. En net als Eva van Amstel uit A’dam-E.V.A. deelt Anne lief en leed met haar gay best friend, een leuke rol van Jesse Mensah.

Het had allemaal wel wat scherper gemogen. Het probleem van een levensfase waarin wordt aangemodderd, is dat er dramatisch misschien niet heel veel te halen valt. Hak nou eens een knoop door, roep je naar het scherm. Totdat je denkt aan je eigen 24ste levensjaar.

Anne +

★★★☆☆

Een serie van Maud Wiemeijer, Valerie Bisscheroux en Hanna van Vliet