Hailu Mergia maakte alleen nog muziek in zijn taxi, tot hij gevraagd werd weer te spelen - en dat doet hij goed

Lala Belu van Hailu Mergia.

De Ethiopische toetsenist Hailu Mergia was in de jaren zeventig in eigen land een jazzheld, als aanvoerder van de Walias Band. Toen zijn platen werden herontdekt door het schatgraverslabel Awesome Tapes from Africa, werkte Mergia inmiddels als taxichauffeur in Washington D.C. Muziek maken deed hij nu alleen nog maar in zijn taxi, als hij geen ritje had, op een keyboardje in het dashboardkastje.

Een mooi verhaal: Mergia werd gevraagd weer eens echt te gaan spelen. En dat doet de 72-jarige nu op zijn nieuwe plaat Lala Belu, met drummer en bassist. Die twee zetten steeds een relaxte jazzgroove in, waarop Mergia eindeloos improviseert in van die typisch Ethiopische toonladders: driftig en stotterend, en soms behoorlijk bedwelmend. Op de eerste nummers wil Mergia wat te veel, alsof hij iets heeft in te halen: hij wisselt razende vingervlugheid op de Fender Rhodes en de piano af met acrobatisch accordeonspel, en dat maakt een wat jachtige indruk. Maar halverwege de plaat komt Mergia tot rust, in het funky titelnummer dat dankzij een vrolijk vocaal haakje in het hoofd blijft steken en in het ontroerende slot Yefikir Engurguro, waarin Mergia solo op de piano zijn leven overdenkt.

Lala Belu (***), wereldmuziek
Hailu Mergia, Awesome Tapes from Africa/ Konkurrent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden