Review

Haddon is ook op korte baan een meesterlijk verteller

Boek (fictie) - De pier stort in en andere verhalen

Sinds de publicatie van zijn wereldsucces The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003) geldt Mark Haddon (54) als een van de interessantste literaire auteurs van Groot-Brittannië. Weinigen schrijven zo indringend en overtuigend over ziekte en dood, inbeelding en karakterzwakte, schijnbare aangepastheid en aperte disfunctionaliteit.

Mark Haddon

Sinds de publicatie van zijn wereldsucces The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003) geldt Mark Haddon (54) als een van de interessantste literaire auteurs van Groot-Brittannië. Weinigen schrijven zo indringend en overtuigend over ziekte en dood, inbeelding en karakterzwakte, schijnbare aangepastheid en aperte disfunctionaliteit. Nu blijkt Haddon ook nog eens geweldig uit de voeten te kunnen op de korte afstand. In de negen verhalen in De pier stort in (The Pier Falls) laat Haddon zijn opmerkelijke veelzijdigheid als verteller de vrije loop.

De pier stort in en andere verhalen (fictie) Mark Haddon, Uit het Engels vertaald door Harry Pallemans. Atlas Contact, 336 pagina's; euro 24,99

In het openings- en titelverhaal beschrijft een alwetende verteller, met het detail en de schijnbare nuchterheid van een politierapport, hoe een Engelse pier instort. Het begint met een klinknagel die het begeeft en een lichte trilling veroorzaakt. 'Niemand schenkt er enige aandacht aan.' Dan raken twee steunbalken van hun plaats en begint een deel van de pier in te storten.

'Zestig seconden verstreken, zeven mensen dood', is de eerste van een reeks statistieken, die de auteur knap afwisselt met een reeks schijnbaar zakelijke waarnemingen van het bloedbad dat vervolgens ontstaat, en die juist door die toon extra gruwelijk worden.

Het eiland is een hard-realistische hervertelling van de Ariadne-mythe, Bunny het verhaal van een aan morbide obesitas lijdende jongeman en zijn onwaarschijnlijke vriendinnetje, in Ademhalen trekt een vrouw na een mislukte relatie in bij haar doodziekte moeder om haar te verzorgen, en helpt haar aldus het graf in.

Het langste en wellicht beste verhaal in de bundel is Wildeman, waarin Haddon alle literaire registers opentrekt. Hij vergast de lezer eerst op de aloude trope van de familiebijeenkomst-met-Kerstmis (materiaal voor knallende conflicten ruim voorhanden). Vervolgens dient hij een andere klassieker op: schijnbare harmonie wordt ruw verstoord door mysterieuze indringer.

Daaruit ontwikkelt zich een volkomen verrassende, virtuoos vertelde, met flashbacks en flashforwards doorkliefde variant op 'heden ik, morgen gij', die je desgewenst zelfs als een variatie op het Arthurverhaal Sir Gawain and the Green Knight kunt lezen.

Meesterverteller.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.