Haalt de papieren nrc.next het einde van het jaar?

De papieren oplage van nrc.next kromp in een jaar met bijna eenderde. Is de toekomst van de ochtendkrant digitaal?

nrc.next Beeld ANP
nrc.nextBeeld ANP

Hoe lang wordt nrc.next nog als papieren krant uitgegeven? De geruchten van een digitale omwenteling kleven al langer aan de krant, maar de vraag dringt zich pas echt op door de HOI-kwartaalcijfers die gisteren verschenen.

Net als alle andere kranten - op het Friesch Dagblad na - daalde de papieren oplage van nrc.next. Maar nergens anders was die daling zo drastisch: de ochtendkrant verliest 29,6 procent en komt uit op een betaalde papieren oplage van 43.764.

Tendens
De daling past in een duidelijke tendens: de afgelopen kwartalen verloor nrc.next respectievelijk 31 procent, 20,6 procent, 14,3 procent en 14 procent. Begin 2012 was de papieren oplage nog bijna 73 duizend exemplaren. Niets is zo aan interpretaties onderhevig als de HOI-cijfers en dus werd er - publiekelijk - weinig getreurd. Vooral de digitale opmars werd benadrukt: in twee jaar werden 17.456 digitale abonnees geworven.

Daarnaast voerde NRC Media, het moederbedrijf dat door aandeelhouders Egeria en Derk Sauer dit voorjaar in de etalage werd gezet, een aantal innovaties door. In rap tempo werden de betaalde app NRC Reader, een Amsterdam-bijlage, de digitale zakenkrant NRC Q en Next Zaterdag gelanceerd.

Trots
Op Twitter toonden next-redacteuren zich dinsdag trots over dat laatste experiment: 'Een papieren krant oprichten kan dus zelfs in 2013 nog.'

Toch kan de werkelijkheid weerbarstiger zijn: een papieren krant kan weleens verdwijnen. De vraag zoemt al ruim een jaar rond: is next binnenkort louter digitaal? 'Die vraag is nu niet aan de orde', zegt Hans Nijenhuis, chef van nrc.next. 'Een volledig overgang naar digitaal zou het probleem namelijk niet oplossen. Er moet meer gebeuren.'
Het probleem is de generatie die mét smartphone en zónder krant is opgegroeid, zegt Nijenhuis. 'Het pijnpunt is de instroom van nieuwe abonnees. Vroeger haalden wij in augustus bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer. En wij moeten het juist hebben van een jonger publiek.'

Blendle
Aan de inhoud van de krant ligt het niet, volgens Nijenhuis. 'Je ziet in de digitale kiosk Blendle dat onze stukken het juist erg goed doen, zolang je ze per stuk kan kopen. Het heeft geen zin om de papieren krant op te heffen, we moeten andere manieren vinden om onze journalistiek aan te bieden.' Aan een nieuw digitaal platform wordt nog gewerkt.

Verlieslatend?
Vorige maand schreef Teun Gautier, oud-uitgever van De Groene, op de site van reclamevakblad Adformatie dat nrc.next het einde van het jaar niet zou halen. Hij ging ervan uit dat de krant verlieslatend was en daarom bij de aanstaande verkoop van NRC Media volledig opgedoekt zou worden om de verkoopwaarde van het moederbedrijf op te krikken.

'Onzin', zegt Nijenhuis. 'Next draagt 2 miljoen euro bij aan de omzet. De productiekosten zijn relatief laag: we maken met 23 goedkope, want jonge redacteuren een krant voor 61 duizend mensen. Dat houden we voorlopig nog wel vol.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden