RecensieHaal het doek maar op

Haal het doek maar op had gedijd bij meer komische momenten ★★☆☆☆

De hoofdrolspelers lijken hun personage nog niet echt in de vingers te hebben.

De cast van de musical Haal het doek maar op.Beeld Roy Beusker

‘Zelfs de ruzies maakten me gelukkig’, zegt zangeres Lonneke Rimini (Mariska van Kolck) weemoedig, als zij terugblikt op haar schnabbeltoer uit 1960. Samen met conferencier Rolf Molenaar(Tony Neef) en vier jonge talenten die net het belangrijke Songfestival van Knokke hadden gewonnen, trok het clubje artiesten langs feestzalen, buurthuizen en de duivenvereniging.

In de jukebox-musical Haal het doek maar op zien we hoe het eraan toeging op die schnabbeltour. Het nogal rommelige script van Dick van den Heuvel behandelt veel maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de intrede van de rock-’n-roll in Nederland en de opkomst van de televisie. Nergens wordt heel diep op ingegaan, de plotwendingen dienen om meer dan veertig bekende Nederlandse hits van weleer te zingen. Ronnie Tober, Trea Dobbs, Bonnie St. Claire, Johnny Lion, Boudewijn de Groot – ze komen allemaal voorbij en het is best leuk om al die liedjes weer eens te horen, ook al is het jammer dat er geen live muzikanten zijn, maar een simpele orkestband klinkt.

Tony Neef en Mariska van Kolck in de musical Haal het doek maar op.Beeld Roy Beusker

Neef en Van Kolck zingen goed, maar overtuigen niet volledig met hun hoofdrollen, alsof zij hun personages nog niet echt in de vingers hebben. Deze wat krakkemikkige musical drijft op de herkenning van de liedjes van vroeger. De leukere momenten komen van de vier jonge artiesten, gespeeld door Julia Berendse, Dook van Dijck, Willemijn van Holt en Jordy van Loon. Zij brengen frisse versies van de klassiekers. Julia Berendse geeft haar uitvoering van Anneke Grönloh’s Brandend zand een lekker vette knipoog mee, zodat er ook nog iets te lachen valt. Er hadden nog meer van dergelijke komische momenten bij gemogen.

Haal het doek maar op

Musical

★★☆☆☆