Tv-recensieYasmina Aboutaleb

‘Guy Weizman – Voorheen/Nadien’ laat zien hoe de choreograaf worstelt met zijn voorstelling

null Beeld

De documentaire Guy Weizman – Voorheen/Nadien is net begonnen als iemand plotseling zegt: ‘Eigenlijk is het een poëtische film. Niet zo’n documentaire à la zo-maak-je-een-voorstelling. Het zijn meer een soort poëtische portretten.’ Dat klinkt als een waarschuwing, en zo blijkt: eentje die op zijn plaats is. Want een volledig portret van een kunstenaar is de film over de Israëlisch-Marokkaanse choreograaf en artistiek directeur van het Noord Nederland Toneel en Club Guy & Roni niet. Van de man die hij is, krijgen we helaas slechts flarden te zien. Soms trouwens al te letterlijk, bijvoorbeeld in een scène waarin zijn hoofd herhaaldelijk splijt en daarin als een soort surprise-ei een nieuw hoofd blijkt te zitten.

De film volgt Weizman tijdens het maken van de voorstelling Before/After. Vanaf het moment dat hij de dansers verwelkomt die van over de hele wereld speciaal voor de veelgeprezen choreograaf naar Groningen zijn gekomen, tot aan de première. Terwijl Weizman repeteert, horen we hem zo nu en dan in een tamelijk raadselachtige voice-over zijn werkwijze toelichten: ‘Ik probeer het stuk zichzelf te laten onthullen.’ En: ‘Het is geen verf waarmee ik werk. Je bent energie aan het componeren.’ Een ander terugkerend element: de vele korte telefoongesprekken die Weizman voert met zijn moeder, die in Marokko woont en bang is voor het coronavirus.

Weizman worstelt met de voortgang van de voorstelling. Op die moeilijke momenten komt ook zijn partner Roni Haver in beeld. Ze liggen naast elkaar op de vloer en praten over hoe het verder moet met het stuk. Op een ander moment slaat ze een arm om zijn middel. Vanaf het moment dat ze 25 jaar geleden samen begonnen te werken zijn ze een stel, vertelt Weizman. Veel meer inzicht in hun (werk)relatie krijgt de kijker niet. Het blijft gissen.

Choreograaf Guy Weizman stelt zichzelf vragen in Guy Weizman – Voorheen/Nadien. Beeld NTR
Choreograaf Guy Weizman stelt zichzelf vragen in Guy Weizman – Voorheen/Nadien.Beeld NTR

Dat laat onverlet dat het werk dat Weizman maakt bijzonder en aantrekkelijk is. Dat is ook goed te zien in de film. We zien prachtige, felgekleurde scènes met zwevende, krioelende en tollende dansers. Veel shots zijn van bovenaf genomen, een prachtig perspectief dat je zittend in het theater nooit kunt innemen.

Aan de vooravond van de première is er slecht nieuws: alle voorstellingen met meer dan honderd bezoekers moeten op last van de overheid worden afgelast. De choreograaf schreeuwt het uit en stort ter aarde. Als hij weer gekalmeerd is, besluit hij de voorstelling door een cameraploeg te laten registreren voor een ‘spirituele afsluiting’ van het stuk.

Even later belt hij weer met zijn moeder. Hij vertelt haar dat zijn première is geannuleerd vanwege de coronamaatregelen. Zijn moeder slaakt een diepe zucht. Even zijn ze stil om dan moeiteloos over te schakelen naar de dagelijkse bezigheden van Weizmans moeder. ‘Ik heb een middagdutje gedaan. Daarna heb ik in bed voor de televisie liggen haken’, zegt ze.

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.