Televisie Goede tijden, slechte tijden

GTST wil kijker terugwinnen met nieuwe familie

Cas Jansen en Johnny Kraaijkamp jr. hebben een rol gekregen in de soapserie.

De nieuwe Familie Verduyn in GTST. Beeld Geert de Lange

De producent van Goede tijden, slechte tijden steekt veel extra geld in de soapserie. Er is een bijna geheel nieuwe familie toegevoegd aan de cast, het aantal scènes in de buitenlucht wordt verdubbeld en er zijn twee nieuwe sets gebouwd. Dat hebben producent EndemolShine en RTL Nederland donderdag bekendgemaakt.

Aan het hoofd van de nieuwe familie Verduyn – vader, moeder, drie kinderen en een hondje – staat opa Henk, die wordt gespeeld door Johnny Kraaijkamp junior. Cas Jansen speelt zijn schoonzoon Julian, die twintig jaar geleden verdween uit de tv-serie. De eerste nieuwe personages maken 23 december hun intrede op streamingdienst Videoland en 30 december op RTL 4.

De investeringen zijn bedoeld om kijkers terug te winnen. De serie, die al 29 jaar te zien is op RTL 4, trok in de beginjaren meer dan 2 miljoen kijkers per dag. De afgelopen twee weken waren het er gemiddeld zo’n 800 duizend.

GTST is een van de allerbelangrijkste pijlers van RTL 4’, zegt Peter van der Vorst, programmadirecteur van RTL. ‘Maar soms heeft zo’n pijler groot onderhoud nodig. Het succes leek iets te vanzelfsprekend. We waren een beetje aan het vervreemden van de kijker. De uitstraling was bijvoorbeeld te luxe. Personages gingen te vaak lunchen in de Rozenboom, met een glas witte wijn. Voortaan zie je ze vaker een broodje kaas eten aan de keukentafel.’

Volgens Van der Vorst krijgt de soapserie ‘meer lucht’ dankzij extra buitenscènes in het fictieve plaatsje Meerdijk.  ‘Daardoor schuift de serie soms iets meer op richting drama. Het is niet meer puur een soap, gefilmd in de decortjes. Dat maakt het aantrekkelijker, net als het binnenhalen van nieuwe acteurs met bekende gezichten, zoals Johnny Kraaijkamp. We geven GTST een kwaliteitsimpuls.’

De daling van de kijkcijfers is volgens hem niet zo dramatisch als de buitenwereld denkt. ‘Mensen kijken veel minder lineaire tv dan vroeger. Elke aflevering van GTST trekt op Videoland een paar honderdduizend kijkers. Als je die optelt bij de cijfers van RTL 4 kom je uit op grofweg 1 miljoen kijkers. Dat is best goed, maar het kan beter. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat het marktaandeel in onze doelgroep, 20 tot 54 jaar, langzaam maar zeker weer gaat stijgen.’

Boudewijn Beusmans, ceo van EndemolShine, is optimistisch: ‘Voor en achter de schermen is de afgelopen maanden veel gebeurd. Als producent hebben we flink geïnvesteerd in kijkersonderzoek, extra studioruimte, nieuwe sets en ons schrijversteam. Er kijkt nu bijvoorbeeld een dramaturg mee. We zijn hoopvol dat we de groep kijkers die is afgehaakt, weer kunnen terugpakken.’

Het kan nog wel even duren voordat de kijker gaat merken wat er is veranderd, zegt hij. ‘Een soap is een schip dat langzaam van koers verandert, het is geen speedboot.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden