Recensie Theater

Groter, groter, grootst is het devies van Vis à Vis, en dat levert knap spektakel op in Robot ★★★☆☆

Een voorstelling van de theatergroep zit per definitie barstensvol met gemotoriseerde voertuigen, hydraulische machines, ontploffingsmechanismen en vuur.

Robot van Vis à Vis Beeld Anna van Kooij

Sommige theatergroepen blinken uit in strak teksttoneel, andere in opwindende performances. Sommige groepen blinken nergens in uit en doen van alles wat. Theatergroep Vis à Vis uit Almere is wel zo’n uitblinker. Hun unieke specialiteit: theatermachines. De meest vreemdsoortige constructies rijden, rollen en vliegen bij hen over het podium. Een voorstelling van Vis à Vis zit per definitie barstensvol met gemotoriseerde voertuigen, hydraulische machines, ontploffingsmechanismen en vuur en zelden ontbreekt hun eigen dertig meter hoge hijskraan in het toneelbeeld.

Het was dan ook een kwestie van tijd voordat ze Robot zouden maken: een theaterspektakel met een sciencefictionrandje in de buitenlucht bij het Almeerderstrand, over een gerobotiseerde toekomst. Regisseur Michael Helmerhorst en het creatieve, technische team konden zich zichtbaar uitleven bij het bedenken en bouwen van een leger aan uiteenlopende robots. Sommige rijden zelfstandig. De meeste worden bestuurd door een binnenin verstopte acteur. Er zijn humanoïde (zorg)robots, grove bouwmachines, wit glimmende, Apple-achtige service-robots en nog veel meer. Groter, groter, grootst is het devies, en dat levert knap spektakel op. Een van de leukere scènes (Robot is een komedie) is het moment waarop een vertegenwoordiger van het bedrijf Human Care de verschillende generaties zorgrobots presenteert en laat zien wat ze allemaal kunnen en vooral niet kunnen.

Dat al dit spektakel ten koste gaat van de diepgang mag geen verrassing heten. Het verhaaltje, dat grotendeels zonder nodeloos ophoudende dialogen wordt verteld, is zo plat als een dubbeltje. Een ouder echtpaar, Betty en Aad (Marianne Seine en Marinus Vroom), is nogal van de oude stempel en blijft dapper weerstand bieden, terwijl de wereld om hen heen drastisch verautomatiseert. Dan maken ze noodgedwongen nader kennis met een fonkelnieuwe zorgrobot (Gerold Guthman). En natuurlijk blijken het toch niet allemaal van die kille, rationele rekenmachines te zijn. Het had minder zoetsappig gekund. Gelukkig zijn er altijd nog de boosaardige robots, die maar met één ding bezig zijn: een nieuwe stad bouwen dwars door het woonerf van Betty en Aad. Dat is niet leuk, maar wel indrukwekkend.

Robot van Vis à Vis. Regie Michael Helmerhorst. 13/6, Almeerderstrand, Almere. Daar t/m 22 september.