Grote Nederlandse bank is onlangs al weggelokt bij KPN Telecom WorldCom bindt met net strijd om beller aan

Deze week neemt WorldCom zijn Europese glasvezelnetwerk in gebruik. Daarmee zegt het Amerikaanse telecombedrijf als eerste verschillende Europese kantoren aan elkaar te kunnen knopen zonder tussenkomt van andere telecombedrijven....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Hoewel WorldCom in Nederland pas pas anderhalf jaar aan het graven is, heeft het hier al honderden miljoenen guldens geïnvesteerd. De onderneming heeft eerst Amsterdam bekabeld, onder andere door gebruik te maken van de metrobuis. In Rotterdam wordt nu dagelijks vier kilometer aangelegd - met standaard zes gele pvc-pijpen naast elkaar terwijl er voorlopig nog maar één wordt opgevuld met glasvezelkabeltjes.

WorldCom is één van de grote uitdagers van KPN Telecom, om niet te zeggen van alle traditionele telecombedrijven in Noord-West Europa.

De kracht van het bedrijf moet niet worden overdreven, net als andere telecombedrijven die gebruik maken van de liberalisering, richt WorldCom zich op zakelijke klanten en nog niet op thuisbellers. Maar op dat afgebakende gebied, kunnen oude monopolisten als KPN Telecom wel flink op hun broek krijgen, zoals recent bleek toen een grote Nederlandse bank koos voor WorldCom om zijn aandelen-handel in Londen, Amsterdam en Amerika aan elkaar te koppelen.

De honderden effectenhandelaren van deze bank bellen voortdurend met elkaar en willen tegenwoordig ook elkaars gezicht kunnen zien, naast het uitwisselen van koersgegevens en nieuwsberichten. Al die informatie kan niet meer door een enkel telefoonlijntje, daarvoor is veel meer capaciteit nodig. Degene die de meeste 'kabeldikte' kan leveren voor de laagste prijs is spekkoper.

'Daarom willen wij degene zijn met de laagste kosten. Alleen dan kunnen we het goedkoopst capaciteit leveren', zegt directeur Nederland, Frans van Belle. Zonder eigen netwerk - het ruggengraat van het bedrijf - in Europa was WorldCom overgeleverd aan de traditionele telecombedrijven en daarmee de hoge prijzen die zij rekenen. Nu kunnen klanten terecht bij één bedrijf en als een communicatiestoring optreedt is er maar één verantwoordelijk.

Vandaar dat WorldCom zo driftig aan het bouwen is aan het eigen kabelnetwerk. Het bedrijf investeert 2,5 miljard dollar per jaar in kabels en computers, een bedrag dat alleen kan worden terugverdiend als de omzet sterk blijft stijgen. Veel analisten hebben daar vertrouwen in en denken dat WorldCom het telecombedrijf is dat het meest kan profiteren van de samensmelting van spraakverkeer, dataverkeer en Internet. Sinds januari is de koers van WorldCom bijna verdubbeld tot zo'n 57 dollar.

Het bedrijf beschouwt zichzelf dan ook niet als kabellegger, dat zou het niet 'sexy' genoeg vinden. Wél sexy is de kabelcapaciteit zo goed mogelijk verkopen. Dat wil zeggen dat een klant moet kunnen kiezen tussen een permanente kabeldikte per seconde (een soort regenpijp die openstaat, of het nou regent of niet), óf een permanent dun pijpje dat wijder wordt naarmate er meer door moet. Voor e-mailverkeer is zelfs helemaal geen vaste pijp nodig, zulke data kruipt door de ongebruikte restjes van het netwerk, omdat het niet erg is als deze een minuutje vertraagd zijn. Ook sexy vindt Belle de computers die hij neerzet bij zijn klanten, waarmee hij de kabelcapaciteit met een muisklik kan verdubbelen of verviervoudigen. 'Dat duurde anders weken.'

Concurrentie op de telecommarkt gaat er dan ook realistischer uitzien, verwacht Belle. Er komt een prijs voor kabelcapaciteit per kilometer, en dat is wat anders dan de huidige praktijk. 'Het oude regime van de PTT's is: kijken wat je kunt vragen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden