Groots charmeoffensief moet Soolmans en Coppit geliefd maken

'Over wie heeft u het? Marten Soolmans en Oopjen Coppit? Nooit van gehoord.' Dat zal voor velen een jaar geleden de meest voor de handliggende reactie zijn geweest. Toch trekken hele volksstammen er morgen op uit om Rembrandts tweeluik in het Rijksmuseum te bewonderen, gratis, als een nationale gebeurtenis.

Begin dit jaar betaalde de staat, na lang diplomatiek getouwtrek met de Franse regering, 80 miljoen euro om één deel van Rembrandts tweeluik 'Marten & Oopjen' te bezitten. Veel geld voor twee volslagen onbekende schilderijen, moet cultuurminister Jet Bussemaker hebben gevonden.

Ze zal zich dat andere dure kunstwerk herinneren, dat in 1997 door De Nederlandsche Bank was aangekocht: Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan. Het was Mondriaans laatste schilderij, kostte 37 miljoen euro en was volgens ingewijden de 'Nachtwacht van de 20ste eeuw', maar verdween bij het Nederlandse volk in een diepe put van onbegrip en verontwaardiging. Zo veel geld voor een kunstwerk dat door de artistieke smaakpolitie was goedgekeurd en in het geheim was aangeschaft, maar door Piet nooit was voltooid. Schande.

Harten winnen

Dat nooit meer, moet Bussemaker hebben gedacht, en met haar Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes. Hoe kun je zo'n potentieel explosieve aankoop van 80 miljoen wél aanvaardbaar maken? Om de harten van de Nederlandse belastingbetaler te winnen moest alles uit de kast worden gehaald.

De campagne begon een jaar geleden, toen Pijbes het geportretteerde duo de 'broer en zus van de Nachtwacht' doopte. Als geboren marketeer begreep hij maar al te goed dat het nogal onbekende tweetal wat extra aandacht kon gebruiken.

Pr-trein

Zo kwam de pr-trein op stoom. Na het broer-en-zusverhaal ontstond het idee de twee schilderijen, mits beide door Nederland aangekocht (wat niet is gelukt), een rondreis te laten maken langs twaalf Nederlandse provinciemusea - als charmeoffensief. En nu ze toch bezig waren: waarom niet de gelegenheid aangrijpen om met de presentatie van de schilderijen ook de presentatie van de nieuwe Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits landelijk te promoten? Zoals vorige week gebeurde, met een Summerschool-voordracht bij De Wereld Draait Door.

Alsof het niet genoeg is, publiceerde het museum onlangs een heus Marten & Oopjen Magazine voor scholieren (oplage 400 duizend) én wordt vanavond de Monty Python-achtige 'mini-documentaire' over het inmiddels illustere tweetal uitgezonden als reclamespotje na het achtuurjournaal.

Wie nu nog niet weet hoe de schilderijen eruitzien en wie Marten Soolmans en Oopjen Coppit zijn, moet dus zaterdag naar het Rijksmuseum. Een rondvaart van het echtpaar zit er voorlopig niet in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden