Groeten uit Aalsmeer

Naast de studio's in Aalsmeer is binnen elf maanden ShowBizCity verrezen: een overdekte amusementsstad waar het publiek sterren uit de stal van Joop van den Ende kan ontmoeten....

IN Hilversum moeten er nu mensen rondlopen die zich de handen voor de ogen slaan. Waarom zij dat niet bedacht hebben? Waarom weer die dekselse Joop? Heb je de beschikking over de prachtigste rekwisieten van Nederland, herinneringen aan die nog altijd prille televisiecultuur, en het enige dat ermee wordt gedaan is opbergen op stellingen en archiveren in de computer. Wat had er niet aardig gedineerd kunnen worden in de keuken van Saartje of aan de lopende band van Mies? Waarom het publiek, dat toch nodig is bij uitzendingen, niet een volle dag aan je binden, met vermaak en een echt Astrid Joosten-T shirt?

Als de deuren op Broadway maar moeizaam voor je opengaan, haal je Broadway naar Aalsmeer. Van den Ende heeft voor ShowBizCity niet uitsluitend willen teren op het vaderlandse erfgoed. Hij heeft een decor geschapen dat enerzijds lonkt naar New York (The Big Apple) en naar een stuk Amerikaanse folklore, belichaamd in de motorkap van de Chevrolet en de betegelde diner, en anderzijds een hommage is aan het Nederlandse amusement, zoals dat ooit floreerde op het Thorbeckeplein, Rembrandtplein en in de Jordaan.

Hij heeft de clichés verzameld tot potpourri, omdat clichés nu eenmaal het handzaamst zijn. Iedereen herkent onmiddellijk de betekenis, koppelt er een sfeer aan, niemand raakt gechoqueerd door het onverwachte. De gedeukte vuilnisemmers in de Togtsteeg zijn clean. De decorbouwers van het NOB hebben met verve een Disneyland voor volwassenen gerealiseerd, in de woestenij die Aalsmeer heet.

Rare enclave in de polder. Want de omgeving met haar fabrieksdozen en kassen is allesbehalve glamourous. Doch achter de spuitende fonteinen in de sloot en het spiegelglas, omzoomd met geel neon, fonkelt ShowBizCity. Arno Meijs tekende voor dit gigantische decorstuk; hij kent na het Theater aan het Vrijthof en het Circustheater van Scheveningen de kneepjes van het uitgaan. Daarbij hoort een sterrenplafond dat de lovertjes en de gouden hakken goed doet uitkomen. Dat maakt van iedereen een ster, of de smoking nu knelt of niet, of het decolleté nu wel of niet kunstmatig gebruind is. De lichttechniek en de airconditioning lijken - onzichtbaar - de hoekstenen van ShowBizCity, op kleine afstand gevolgd door de akoestiek. Het gebonk uit de Big Apple-disco verstoort niet het geroezemoes op het Caroline Tensenplein. Alleen de karaoke uit het natuurgetrouwe Jordaan-café klinkt, maar dat moet ook. Kun je nog zingen, zing dan mee!

De uitgaansstijl die Van den Ende adopteert, is die van de jaren twintig. De music hall, de piano bar, elk nostalgisch artikel is recycled, tot en met de belettering toe, en aangevuld met een kunststof Trevi-fontein en een Mexicaanse cantina waar het publiek een tortilla kan eten op een stoeltje met biezen zitting. Geel-mint is daar de voor de hand liggende kleurencombinatie. Een nagebouwde Brooklyn-Bridge in de disco, een Italiaans pasta-palazzo, een theater met rood pluche en quasi-jugendstil-lampen, dat alles bij elkaar maakt ShowBizCity tot één grote tot leven gekomen ansichtkaart.

Een ansicht met acht plaatjes die aan de thuisblijvers de geruststellende boodschap meegeven dat het in den vreemde pittoresk, levendig en vooral 'anders dan in Holland' is. Dat het merendeel in dit illusie-paleis van bordkarton is, inclusief de door de Nationale Postcodeloterij geschonken boom, moet voor Van den Endes imperium minstens zo geruststellend zijn. Dat ruim je na vijf jaar weer op, voor een handvol andere clichés.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden