Gratis walhalla voor voetbalweduwe

Vrouwen spelen vaker games dan tot nu toe werd gedacht. In Eindhoven verdienen ze miljoenen aan deze nichemarkt...

Peter van Ammelrooy

Wat doen vrouwen als hun man zondagavond aan de buis zit gekleefd voor het voetbal? Diepgravend sociologisch onderzoek is daar nog niet naar gedaan, maar het Eindhovense internetbedrijf Zylom heeft een aardig idee van waar een groot deel van de ‘voetbalweduwen’ uithangt. Op zijn website, Mahjong te spelen.

Met tweeënhalf miljoen Nederlandse bezoekers per maand en twaalf miljoen uit de rest van Europa is Zylom een van de best bewaarde geheimen van het world wide web. Het bedrijf biedt toegang tot zo’n 150 spelletjes en puzzels, die gratis online of tegen betaling (voor uitgebreidere versies) op de computer thuis zijn te spelen. Zondagavond, na het avondeten, trekt Zylom de meeste bezoekers: vrouwen die RTL Voetbal: Eredivisie versmaden.

Vrouwen vormen de bulk – tweederde – van de miljoenen Zylom-gasten. Dat is een ander, goed bewaard geheim: vrouwen spelen veel vaker computerspelletjes dan algemeen wordt aangenomen. Uit een onderzoek van Ciao Surveys dat vandaag wordt gepubliceerd blijkt dat 86 procent van de Nederlandse vrouwen van 25 jaar en ouder wel eens een spelletje op internet speelt. Het gros – 70 procent – is ouder dan 35 jaar en 30 procent is nog maar tien jaar verwijderd van het pensioen. 40 procent is getrouwd en heeft de kinderen nog thuis, bij 16 procent zijn die al het nest uitgevlogen. Online gamen wordt het op drie na populairste tijdverdrijf (12 procent) genoemd, na lezen (18 procent) en tv kijken (14 procent).

‘Dat lijkt absoluut niet op het geijkte beeld van de gamer’, zegt Rutger Peters, medeoprichter van Zylom. De gamesbranche richt zich traditiegetrouw op de ‘puisterige puber’ – de doelgroep van jongens van 6 tot 17 jaar. Zij vormen de groep die nog altijd de meeste games koopt, maar dat is niet per se de grootste groep spelers. De leeftijd van de gemiddelde gamer is inmiddels gestegen tot 29 jaar en vrouwen gamen meer en meer.

Dat inzicht heeft Zylom ook slechts beetje bij beetje verkregen. Het bedrijf werd in 2001 opgericht op de puinhopen van GameGate, een ontwikkelaar die games verkocht aan internetaanbieders en websites. ‘Online-spellen waren populair, maar niemand wist hoe je er geld mee moest verdienen’, aldus Peters. De klanten ook niet: ‘Toen de internetzeepbel klapte, liepen onze klanten weg.’

In een half jaar raakte GameGate veertig van zijn zestig afnemers kwijt. Ook met Zylom (Peters: ‘De naam betekent niks, maar als je eenmaal hebt ingetikt, vergeet je hem nooit meer’) hadden de negen Brabantse oprichters de eerste jaren moeite het juiste bedrijfsmodel te vinden. Pas toen ze de bezoekersstatistieken nog eens goed tegen het licht hielden, ontwaarden ze hun klant: de vrouw die af en toe een spelletje op internet speelt.

Die casual gamer, zoals hij in het marketingbargoens heet, is bezig aan een sterke opmars. Het recente succes van de Nintendo is geheel te danken aan de focus van de Japanse spellenfabrikant op de ‘soms-speler’. Nintendo’s portable DS met aanraakscherm en aanwijsstokje en de Wii met zijn pientere besturingspook zijn ontworpen voor de consument die de afstandsbedieningen van de spelcomputers als de PlayStation en Xbox te ingewikkeld vindt.

Vrouwen die een internetspel spelen, doen dat om even een moment voor zichzelf te hebben, blijkt uit het onderzoek. ‘Echte gamers doen aan competitie, die willen de hoogste score halen’, zegt Peters, ‘vrouwen niet.’ Puzzelspelen zijn het populairst op Zylom.

Een game als Bejeweled wordt zelfs zes jaar na zijn verschijning nog steeds driftig aangeklikt op de website. Mahjong, een bordspel dat 500 jaar voor Christus in China werd bedacht, kun je volgens Peters in honderd varianten uitbrengen. ‘Elke versie loopt goed.’ 28 procent van de vrouwen speelt een tot 3 uur per week op internet; 30 procent van de bezoekers aan Zylom komt elke dag even langs. Ze blijven gemiddeld 29 minuten hangen. In dat opzicht is de website de populairste van Nederland.

Als marktleider in Europa stevent Zylom voor dit jaar op een omzet af van meer dan 70 miljoen euro. Vorig jaar werd het voor 21 miljoen ingelijfd door het Amerikaanse internetbedrijf RealNetworks, dat beursgenoteerd is. In het jaar voor de overname bedroeg de omzet van Zylom 7 à 8 miljoen euro. In de markt voor simpele spellen gaat ruim 700 miljoen om. Dat zal in 2011 uitdijen tot 1,7 miljard, meldt de Amerikaanse marktonderzoeker DFC Intelligence.

Een derde van zijn inkomsten haalt Zylom uit advertenties die de gratis te spelen spellen omringen. De rest wordt verdiend met luxere versies van de games, die bezoekers downloaden om op hun eigen pc te spelen. Die games kosten 25 tot 29 euro per stuk. Opmerkelijk: de helft van de bezoekers haalt wel luxe-edities op om ze te bekijken – Zylom staat een ‘proefrit’ toe van een uur – maar slechts 2 procent gaat tot aankoop over.

Het kost Zylom geen moeite adverteerders te vinden, zegt Peters. ‘Vrouwen zijn een aanlokkelijke doelgroep, omdat ze een stem hebben in elke aankoop die een huishouden doet.’ Zelfs automerken adverteren bij Zylom, net als banken en verzekeraars. De Eindhovenaren bieden hun spellen ook op andere websites aan. ‘Op de website van elke vrouwentitel van uitgeverij Sanoma – de Margriet, Libelle of Viva – staan onze games.’ Sanoma deelt in de opbrengsten.

Zylom kijkt inmiddels verder. Het bedrijf voert gesprekken met Nintendo om te zien of ze de online-games ook geschikt kunnen maken voor de Wii. Dat wordt dan wel knokken op zondag, als Humberto Tan zich na de avonddis meldt. Spelcomputers staan doorgaans aangesloten op de televisie.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden