Gratis muziekwebsite 22tracks op iPhone

AMSTERDAM - Muziekwebsite 22tracks heeft een iPhone-app uitgebracht. Het heeft de Nederlandse start-up die gratis muziek aanbiedt twee keer zoveel gebruikers opgeleverd. En een verdubbeling van het bedrag dat het moet afdragen aan Buma Stemra.

Bekende dj's selecteren elke week muzieknummers die via de website en de app gratis te beluisteren te zijn. Dj's als Tino Haenen -directeur Muziekgebouw aan 't IJ- Job de Wit en Henzel & Disco Nova voegen elke week een paar nummers toe aan de lijst van goede muziek in hun genre, de onderste nummer vallen steeds van de lijst af. De muzieksoorten reiken van funk/jazz, hedendaags en rock tot electro en dubstep.

Succes
'De app is in een paar dagen 30 duizend keer gedownload', zegt 22tracks-oprichter Gilles de Smit. Het aantal luisteraars per dag is twee keer zo groot geworden. 'Een groot succes.'

22tracks biedt een alternatiefvoor het illegaal downloaden van muziek. 'Vincent Reinders, toen radio-dj bij de NPS, kreeg steeds de vraag of de muziek die hij draaide niet ergens online te beluisteren was' , legt de Smit uit. 'Dus bedacht hij dat hij samen met collega's hun favorietenlijstjes ergens op internet konden zetten.' De Smit heeft daar vervolgens een businessmodel bij bedacht.

Betalen
Dat ze legaal opereren, betekent dat ze betalen. 'We houden precies bij welke track hoe vaak beluisterd wordt. We betalen Buma Stemra voor elke beluisterde track', zegt De Smit. 'We hebben een overeenkomst gesloten, we betalen een derde cent per nummer.' De bezoekers luisteren ongeveer tien nummers per dag. Met het huidige aantal bezoekers komt dat neer op bijna 800 euro per dag. 'Daar komen personeelskosten, serverkosten en ontwikkelkosten nog bij.'

Dus moet er ook geld in het laatje komen. 'Bedrijven kunnen een 23ste playlist kopen om hun muziek en zichzelf te promoten. 'Het kan gaan om platenlabels, maar ook om festivals, dance-feesten of zoals nu de State Awards, een prijzenuitreiking van Buma Stemra.' De playlist is duidelijk gescheiden van de redactionele playlists.

Buma
Naast gewone advertentiebanners, verdient het bedrijfje ook nog een beetje geld met verwijzingen naar iTunes en binnenkort ook Amazon, waar bezoekers de muziek kunnen kopen. 'We krijgen vier procent per track. Een track kost ongeveer 90 cent.' Doordat de muziek niet is te downloaden en na een tijdje weer van de site verdwijnt, hopen de initiatiefnemers dat mensen de muziek zullen aanschaffen als ze het leuk vinden.

De naam Buma Stemra duikt voortdurend op. In het blad 'de auteursrechtenstichting' is een enthousiast artikel gewijd aan de gratis muzieksite. 'Buma is in opspraak geraakt toen het tieners wilde laten betalen voor YouTube-filmpjes die ze op Hyves zetten. Daar is het nu helemaal van terug gekomen. Ik denk dat wij op een mooie manier laten zien hoe het ook kan' , zegt De Smit.

Spotify
22tracks vertoont veel overeenkomsten met Luisterpaal van de VPRO en Spotify. Luisterepaal zet elke week een paar nieuwe albums online die bezoekers in hun geheel kunnen beluisteren. Ook daar is het idee dat mensen de muziek zullen kopen als ze die leuk vinden. Spotify werkt naast advertenties met abonnementsvormen.

'Ik ben zeer enthousiast over Spotify. Ik gebruik het zelf ook, maar 70 procent van de muziek die wij aanbieden staat er niet op. Wij werken met nieuwe releases die dan drie of vier weken later op Spotify komen, of helemaal niet. 22tracks is voor echte muziekliefhebbers. Je weet wel dat neefje waar je naar toe gaat als je leuke nieuwe muziek wilt leren kennen. Daarom zijn we bezig 22tracks uit te breiden met muziek uit belangrijke muziekscenes als die van Berlijn en Londen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden