Gratis krant De Pers ‘in 2009 uit de rode cijfers’

De Pers komt na zware aanloopverliezen volgend jaar uit de rode cijfers. Dat stelt Ben Rogmans, sinds een paar maanden directeur/uitgever van de gratis krant....

De ‘gratis kwaliteitskrant’ van de investeerder Marcel Boekhoorn begon in januari 2007. De inmiddels vertrokken uitgever Cornelis van den Berg stelde eerder dat de krant 60 duizend euro verlies per dag maakte, door onder meer te weinig advertenties. Dat is al veel minder, aldus Rogmans, onder meer door het inkrimpen van de redactie van 51 naar 43 mensen.

De Pers past per 1 september de formule aan. De krant gaat meer doen aan sport en – vooral – economie. Dat komt door het commerciële succes van de financiële De Pers, die dit voorjaar als experiment verscheen en wel advertenties telde. Rogmans: ‘En het is journalistiek ook goed. Economie, finance, arbeidsmarkt, dat zijn toch de dingen waar het nu om gaat.’

De doelgroep wordt aangescherpt tot hoogopgeleiden van pakweg 20 tot 45 jaar. ‘Werkend, jong, nieuwsgierig, zelfstandig, slim, open minded’, omschrijft Rogmans het publiek dat De Pers graag wil. De distributie op kantoren wordt fors opgevoerd. ‘Nu liggen we op tweeduizend kantoren, dat moet een veelvoud worden. Zodat we ook de mensen bereiken die niet met het openbaar vervoer reizen.’ De oplage van De Pers komt volgens Rogmans gemiddeld over 2008 – inclusief de stille zomer – uit op zo’n 340 duizend stuks. Volgens hem is ‘er rationeel gewoon geen reden waarom de adverteerders niet zouden komen’.

Rogmans vervangt de vertrokken Van den Berg als directeur/uitgever. Wellicht blijft hij dat. ‘We zijn niet erg hard op zoek naar een nieuwe uitgever. En Jan-Jaap Heij en Frank Poorthuis doen het goed. Die wil ik niet weer voor de voeten gaan lopen als hoofdredacteur.’

De Pers verdeelt de vechtmarkt van de freesheets met Metro, Spits en DAG. Topman Bert Groenewegen van DAG-uitgever PCM voorspelde in januari dat een van de vier gratis kranten dit jaar verdwijnt. Heeft Rogmans nog contact gehad met de eigenaar van zijn krant, de miljardair Marcel Boekhoorn, die onlangs een belang kocht in TMG, de uitgever van De Telegraaf en Spits? ‘Twee weken geleden sprak ik hem nog. En Marcel is nog steeds trots op, en tevreden met De Pers.’

Het eerste nummer van De Financiële Pers. (ANP)Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden