Grapjes van kaft tot kaft

Zondag is in Paradiso te Amsterdam de jaarlijkse beurs van kleine uitgevers. George Moormann viert er het porseleinen jubileum van zijn uitgeverij De Zingende Zaag, met een porseleinen dichtbundel....

Door Wim Bossema

Twintig jaar kleine uitgever, De Zingende Zaag, en nog steeds klein?

‘Ja, wat is klein? Klein en fijn, zeg je dan, dat moet zo blijven. Het is een geuzennaam, ik zou niet anders kunnen. Iets moois maken in woord én beeld. Onze boeken zijn kunstvoorwerpen. De kopers zetten ze trots op tafel, zodat veel anderen het ook kunnen zien. We hebben vierhonderd abonnees. We bezorgen zelf bij hen thuis. Dan zie ik dat.’

Welke auteur kiest een bewust kleine uitgever?

‘Bij ons zitten dichters, hè. Ze zitten bij een grote uitgeverij, maar vinden een uitstapje naar De Zingende Zaag leuk. Aan tijd en geld denken we tijdens het ontwerpen niet. Ik ben een dichter-uitgever die gruwt van termen als break-even point en bestseller. Ik bied ze een invalshoek, op de eerste plaats komt een visioen.’

De Zingende Zaag, dat klinkt als optreden tussen de schuifdeuren.

‘Het is wellicht een marginaal instrument. Hij klinkt weemoedig, maar kan ook zijn tanden laten zien. En probeer jij er maar eens goed op te spelen. Het is net als met poëzie: het lijkt wel of half Nederland therapeutisch aan het dichten is, maar echt goede poëzie is zeldzaam.’

Een porseleinen boek, tevens zakflacon, leest dat lekker?

‘Roes, tussen bezieling en bezatting bestaat uit twee delen: een porseleinen foedraal waarin het boek zit en een boekfles, inhoud 720 milliliter. Aan tafel zie ik eerst de fles rondgaan, de roes eerst, en dan het boek. Het is van lichtdoorlatend papier met tekeningen van Joost Swarte. De ene helft zie je wazig, de andere alsof je nuchter bent. Zo zitten er in al onze uitgaven grapjes van kaft tot kaft.’

Hoe krijg je een porseleinen boek op je e-reader?

‘Niet nodig! Ik neem zelf een e-reader lekker mee op vakantie, er kunnen veel boeken op, makkelijk. Maar voor mooie dingen heb je er niets aan. Geen concurrentie voor ons. Onze uitgaven moet je kunnen voelen, ruiken en gebruiken.’

Een hebbeding? Wat kost het?

‘Er is een extra gouden editie (oplage 150) die kost 250 euro. En een gewone (oplage 500), zonder randjes van echt goud, die kost 150 euro in de boekhandel. Niet duur, toch. Puur handwerk. Uit de mal kunnen per dag maar twintig porseleinen voorwerpen worden gegoten. Met een echte Swarte in de kleur Haarlems blauw.’

Te koop op de beurs van kleine uitgevers op de dag na Sinterklaas’ pakjesavond. Niet handig.

‘Nou ja. Sommige mensen vieren het op 6 december. Ik zou zeggen, als je het nog niet weet, kom naar de beurs, doe het een dag later. We hebben ons porseleinen jubileum dus we schenken eau de vie. De eerste boekproeverij ter wereld!’

U bent ook stadsdichter van Haarlem. Al een strofe voor het komend weekend?

‘ROES. Prachtig zo’n spin, mooi is dit boeten/ en is het maar een kleine sprong/ van jou naar vroeger. Je zou hem zo kunnen/ uittekenen, de dronken en dwaze jongen/ die thuisgekomen zijn geheugen ophangt/ aan dunne en voorzichtige draadjes/ de gaten waaruit zijn vangnet bestond.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden