Grammy mooie kroon op het werk

Met het album Sylva sleepte het Metropole Orkest samen met het Amerikaanse jazz-fusioncollectief Snarky Puppy een prestigieuze Grammy in de wacht.

Het Metropole Orkest te midden van het Amerikaanse jazz-fusioncollectief Snarky Puppy. Beeld reuters

Het was spannend in Hilversum, waar maandagavond een groot deel van het Metropole Orkest zich had verzameld om te kijken naar de bekendmaking en uitreiking van de Grammy Awards. Voor de 58ste keer werden de belangrijkste internationale muziekprijzen uitgereikt in Los Angeles. Het Metropole Orkest was voor de 17de keer genomineerd. Dit keer met het album Sylva dat vorig jaar verscheen; een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Metropole Orkest en het Amerikaanse jazz-fusioncollectief Snarky Puppy.

Toen om half elf de envelop met de prijswinnaar in de categorie 'best contemporary instrumental album' werd geopend, was het muisstil, zegt hoornist Pieter Hunfeld, woordvoerder van het orkest.

'Het was al geweldig dat we tussen de andere nominaties stonden, want Marcus Miller en Bill Frisell zijn niet de minste jazzmuzikanten'. De blijdschap werd nog veel groter toen hun naam daadwerkelijk werd genoemd als Grammy-winnaar 2016.

Verzilveren

Twee keer eerder had het Metropole Orkest de nominaties weten te verzilveren. In 2010 in de categorie 'latin' met het album dat ze maakten met de Braziliaanse zanger-componist Ivan Lins en een jaar later met een arrangement dat dirigent Vince Mendoza schreef voor 54 van gitarist John Scofield.

Deze Grammy beschouwt het orkest toch als de belangrijkste en voorlopige kroon op het werk. Hunfeld: 'Het geeft aan dat wij met eigen producties internationaal op het hoogste niveau kunnen meedoen en er ook voor worden beloond'.

En dat is niet alleen goed voor het Metropole Orkest zelf, dat sinds het in 2013 noodgedwongen zefstandig werd omdat de subsidie halveerde, maar ook voor de Nederlandse muziek in het algemeen, meent Hunfeld.

Het viel ook terug te horen in het korte dankwoord van chef-dirigent Jules Buckley in Los Angeles. Behalve blij, was hij ook 'trots dat we Nederland op deze manier muzikaal in het buitenland mogen vertegenwoordigen'.

Het Metropole Orkest timmerde eigenlijk al internationaal aan de weg sinds het in 2009 uit de mediabegroting viel. Er werd door de artistiek leiders Vince Mendoza en Jules Buckley, chef dirigent sinds 2013, nog nadrukkelijker gezocht naar internationale samenwerkingsverbanden.

Het orkest begeleidde diverse artiesten en maakte twee jaar geleden nog furore met de plaat die het met de soulzangeres Laura Mvula opnam in de Londense Abbey Road Studio.

Bewonderd

Voor het nu bekroonde Sylva schreven Buckley en Michael League, bassist en artistiek leider van Snarky Puppy, samen de muziek.

Hunfeld: 'Ons orkest stond op het wensenlijstje van League, die zei veel van onze cd's te bezitten.' Het album werd in 2014 live opgenomen in Dordrecht en verscheen op het internationaal vermaarde Impulse!-label. De kritieken waren lovend.

Sylva is een goed voorbeeld van waar het Metropole Orkest voor staat, vindt Hunfeld: 'Nieuwe muziek en producties. Zo begon het orkest in 1945 ook onder leiding van Dolf van der Linden, en dat moet zo blijven.'

Maar je kunt nog zoveel internationale roem vergaren (Buckley's voorganger Vince Mendoza won zelf in totaal al zes Grammy's) en nog zo bewonderd worden door collegamuzikanten, het internationale avontuur moet wel betaalbaar blijven.

Hunfeld: 'Volgens Al Jarreau kijken Amerikaanse musici met argusogen naar wat er hier gebeurt. Een orkest dat zich volledig kan richten op nieuwe pop en jazz, dat bestaat in de VS helemaal niet. Logisch, want je kunt zo'n orkest ook niet draaiende houden zonder subsidie, en dat kennen ze daar niet voor deze sector.'

Ook in Nederland is subsidie al jaren geen vanzelfsprekendheid meer. De muzikanten hebben de helft van hun salaris ingeleverd. Een nu dreigende extra subsidiekorting (in 2017) dreigt volgens Hunfeld vooral ten koste te gaan voor buitenlandse projecten als dat met Snarky Puppy. 'Als ondertitel hebben we World's Leading Pop And Jazz Orchestra. Willen we 'leading' blijven, dan blijven we afhankelijk van overheidssteun.'

Voorlopig staat een volgend project met internationale allure op de agenda. Op 1 maart begeleidt het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza Grammy-winnares, zangeres Cécile McLorin Salvant. Een dag na dit optreden in het Amsterdamse Muziekgebouw Aan 't IJ worden er in Hilversum opnamen gemaakt van deze combinatie. Wellicht iets voor de Grammy's van 2017.


Van Costello tot Hancock

Door de samenwerking met prominenten weet het Metropole Orkest te overleven.

Een ensemble dat het volk hoop en vertier biedt, dat is wat de regering in ballingschap in 1945 voor ogen heeft met het Metropole Orkest, onder leiding van Dolf van der Linden - die dat tot 1980 zal blijven doen.

Het Metropole Orkest legt zich al snel toe op de lichte muziek. Pop en jazz, geen klassiek. Met zowel een volledige bigband als een symfonische strijkerssectie onderscheidt het aanvankelijk door de publieke omroep gefinancierde orkest zich al snel. Het orkest is al lang niet meer exclusief gelieerd aan het omroepbestel en moet zich de laatste jaren zelf bedruipen. Na Rogier van Otterloo (1980-1988) en Dick Bakker en (1991-2005) zijn het de Amerikaanse Vince Mendoza en de Britse Jules Buckley die de samenwerking zoeken met grote buitenlandse artiesten.

Elvis Costello, Todd Rundgren, Herbie Hancock, maar ook dance-act Basement Jaxx deelden met het Metropole Orkest het podium. Internationale lof kreeg het orkest vanwege de samenwerking met Laura Mvula en het met het hipster-jazzcollectief Snarky Puppy gemaakte album Sylva.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden