Grafisch teken Amsterdam 'plat als een klapband'

Bij vele honderden ontwerpers en kunstenaars liep de spanning in de afgelopen weken hoog op. Elk moment kon de telefoon overgaan en in het beste geval hing dan mevrouw Annemieke Roobeek persoonlijk aan de lijn....

Annemieke Roobeek? Is dat niet die hoogleraar die moeiteloos 3 banen, 12 commissariaten, 4 kinderen en 1 echtgenoot combineert en daar onlangs verslag van deed in verreweg de tuttigste aflevering van Hollands Dagboek die ooit in NRC Handelsblad werd afgedrukt?

Jawel, die dus. Alsof mevrouw Roobeek niet al genoeg om handen had, bombardeerde de Amsterdamse VVV, het Amsterdamse Fonds voor de Kunst en het Vormgevingsinstituut haar tot voorzitter van de commissie die de ontwerpen voor 'een Grafisch Teken voor Cultuurstad Amsterdam' moest beoordelen.

Buiten de hoogleraar namen in de commissie plaats: Ada Stroeve, conservator Stedelijk Museum; Beppie Blankert, artistiek leider Dansers Studio; Henriëtte de Wever, hoofd pers & publiciteit Concertgebouw; Dick Couzy van het Amsterdams Fonds voor de Kunst; Carel Kuitenbrouwer, staflid van het Vormgevingsinstituut, en Herman ter Balkt, hoofd pers & publiciteit van de Amsterdamse VVV, een instelling die al jaren krampachtig op zoek is naar een imago dat maar niet gevonden wil worden.

De zwaarte van de commissie bewijst dat aan het 'Grafisch Teken' een niet gering belang werd toegekend. Begin dit jaar ontvingen honderden ontwerpers en kunstenaars in binnen- en buitenland een oproep voor deelname aan een openbare ontwerpcompetitie: 'Het teken zal een inspirerende, prikkelende en uitdagende verbeelding moeten zijn van Amsterdam als stad met een rijkgeschakeerd en veelkleurig aanbod van vele vormen van kunst en cultuur.'

Ruim 450 schetsontwerpen mocht de commissie ontvangen, afkomstig uit Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Australië en Singapore. Vijf ontwerpers kregen opdracht hun schetsen uit te werken en gistermiddag werd in het Stedelijk Museum in Amsterdam het winnende teken onthuld. Een kleine selectie uit de ontwerpen is daar tot en met 22 juni te zien.

De ontwerper is Melle Hammer (uit Amsterdam), die eerder van zich deed spreken door zijn affiches en de kunstige boekjes die hij in eigen beheer uitgaf. De commissie kwam unaniem tot haar oordeel omdat het ontwerp 'zich tegelijk kenmerkt door simpele helderheid als een grote veelzijdigheid en toepasbaarheid'. Voor buitenlandse doeleinden zal de VVV het teken in rood, wit en blauw toepassen; hoofdstedelijke culturele instellingen moeten zich beperken tot zwart, wit, en rood voor het 'Amsterdam'-balkje.

Voor het zover was moest Melle Hammer de kritiek van de commissie ('Wat is de associatie met kunst en cultuur?') pareren, maar Roobeek en de haren gingen overstag na zijn toelichting: 'Een grafisch teken (. . .) als spreekstalmeester bij muzikanten en graniethakkers. Bij hedendaagse en oude kunst. Nu en straks. Twee stroken die een kruis vormen. Als de wieken van een molen. Als één van de drie Andreaskruizen uit het stadswapen. Droog als een klapband. Simpel als het signatuur van Karel de Grote. Enkelvoudig als de vindplaats van een schat op de plattegrond.'

De vraag is alleen of de firma Hansaplast dit over zijn kant laat gaan.

Hub. Hubben

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden