Gouden Strop bewijst thrillers slechte dienst

DE jury van de Gouden Strop heeft dit jaar een ware slachting aangericht. Tweeënveertig van de vijftig ingezonden titels konden meteen de prullenmand in, terwijl van de overige acht boeken slechts vier (in plaats van de gebruikelijke vijf) over voldoende kwaliteiten bleken te beschikken om voor nominatie in aanmerking te...

Gerhard Hormann

De boodschap was overduidelijk: ondanks het record-aantal meedingende thrillers, bleef de kwaliteit over de gehele linie ver onder de maat. Jury-voorzitter Bert Vuijsje gedroeg zich daarbij als een zelfbenoemde scherprechter. Of, beter gezegd, als een schoolmeester die voor straf bijna de complete klas in de hoek heeft gezet.

Mijn eind april verschenen thriller Dubbel Bedrog was in het gunstigste geval een van die acht overgebleven titels. Voor wie het niet gelezen heeft: het verhaal is gebaseerd op de zaak van de Utrechtse serieverkrachter naar wie op dit moment een grootscheeps DNA-onderzoek wordt voorbereid. Wat actualiteitswaarde betreft doet het dus niet onder voor het om die reden geprezen Wetland van Jacob Vis. Maar is het daarmee automatisch ook spannend?

Om dat te beoordelen, kan ik alleen maar afgaan op wat anderen mij hebben verteld. Jeroen Kramer (MiddagEditie) vertrouwde mij vlak voor uitzending toe dat hij de nacht ervoor tot kwart voor een in mijn boek had zitten lezen. Carrie van Radio Rijnmond noemde het een 'gruwelijk spannend boek' dat haar twee slapeloze nachten had bezorgd. En de journaliste van het Rotterdams Dagblad die mij kwam interviewen, was zo in mijn boek verdiept geweest dat ze haar metrohalte straal voorbij was gereden.

De opvallendste reactie was echter wel die van rechercheur Valkhof, de leider van het onderzoeksteam dat nog steeds jacht maakt op de voortvluchtige serieverkrachter. In het Utrechts Nieuwsblad liet de verslaggever mij zeggen dat de onderzoeksleider het boek 'wel spannend' vond. Dat klopte niet, aldus Valkhof. Hij vond het boek namelijk 'héél erg spannend'. Alleen om me dat mee te kunnen delen, belde hij me in de auto op.

Waarmee ik alleen maar gezegd wil hebben dat niemand van deze mensen er gek van zou hebben opgekeken wanneer mijn boek als vijfde zou zijn genomineerd. Net zo goed als de jury de thrillers van Gerben Hellinga, Tomas Ross of Aad van den Heuvel had kunnen voordragen zonder ernstig gezichtsverlies te lijden. Gekozen werd echter voor de harde lijn.

Door het vernietigende juryrapport en de voorspelbaarheid van de vier genomineerde namen dreigt nu een verdere verschraling van het aanbod, zeker gezien het belang dat de boekhandel nog altijd aan deze prijs hecht. Bij de consument zal het bovendien alleen maar het beeld bevestigen dat deze inderdaad beter voor de nieuwe Grisham of Baldacci kan kiezen dan over te gaan tot aanschaf van een thriller van Hollandse makelij.

En dan hebben we het nog niet gehad over de op de loer liggende vergrijzing. De genomineerden van dit jaar behoren namelijk in de meest letterlijke zin tot de éminences grises van het Nederlandse thrillerwezen. Je hoort er nooit iemand over, maar de gemiddelde leeftijd van de vier is 56. Met zijn 47 jaar is Charles den Tex veruit de jongste van het stel, terwijl twee van hen de VUT-leeftijd inmiddels hebben bereikt en eentje - Felix Thijssen - zelfs als recht heeft op een AOW-uitkering.

Dat is geen kritiek, want de vier weten door hun jarenlange ervaring als geen ander hoe je een spannende thriller schrijft. Maar het doet tegelijk wel het ergste vrezen voor de levensvatbaarheid van het genre in de nabije toekomst.

Bovendien, als je wilt dat ook lezers van twintig af en toe hun keus laten vallen op iets spannends van eigen bodem, dan zou het misschien een aardig idee zijn om ook eens iemand te nomineren die uit z'n hoofd weet wie de Dropkick Murphys zijn en tijdens het schrijven meestal luistert naar zoiets eigentijds als rap of gothic metal...

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden