Gouden Effies voor reclames HEMA en Maandag

Er waren 37 ‘cases’ ingezonden, maar er werden woensdagavond in het Amsterdamse theater Tuschinski slechts acht Effie Awards 2009 uitgereikt. In de reclamewereld wordt dat als een tegenvallende oogst beschouwd.

De ‘Effies’ zijn de meest prestigieuze – en bekendste – reclameprijzen. Het blad Adformatie toonde de achteruitgang donderdag aan op de site. Het aantal inzendingen liep terug van 41 naar 37.

Het aantal Effies daalde van twaalf naar acht. De hoogste onderscheiding, de gouden Effie, kon alleen door de reclamebureaus Doom & Dickson en Dawn in ontvangst worden genomen.

Doom & Dickson maakten een campagne voor de HEMA, Met liefde gemaakt. Goud was er ook voor een campagne van Dawn, Van Sargas tot Maandag. Dawn werkte in opdracht van het detacheringsbureau Maandag, dat tot januari 2008 Sargas heette.

De prijzen werden woensdag voor de 26ste keer uitgereikt. De Zilveren Effies gingen naar Interpolis (Goed voor je weerstand), bol.com en SIRE (Pleegouders in beeld). Bronzen Effies waren er voor de reclames voor Hertog Jan, Ariel en Andrélon for Men.

De jury, die onder leiding stond van ANWB-directeur Van Woerkom, kende een eervolle vermelding toe voor maatschappelijk verantwoord ondernemen aan Tikkie terug met Ariel. ‘De campagne heeft in heel Nederland een duidelijke gedragsverandering teweeggebracht ten gunste van het milieu’, aldus de jury.

Jaarlijks worden in 36 landen Effies uitgereikt aan de meest effectieve reclames. In Nederland wordt de wedstrijd georganiseerd door de VEA, de Vereniging van Communicatieadviesbureaus, en door de BVA, de Bond van Adverteerders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.