Goudeerlijke uitvoering Berlioz door eigenzinnige Gatti

En weer slingert Daniele Gatti zijn luisteraars heen en weer tussen enthousiasme en irritatie. Zelf vindt hij dat geen probleem. 'Ik splijt graag', verklaarde de nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest in een interview met de Volkskrant. (+)

Biëlla Luttmer
null Beeld
Beeld

Op zijn eerste cd in deze functie neemt hij de Symphonie Fantastique op de korrel. Hector Berlioz' autobiografische 'episode uit het leven van een kunstenaar' trekt hij naar zich toe. Hij kruipt in de huid van de kunstenaar en neemt de regie over het wel en wee van de componist over.

Gatti is een dirigent die zijn vak tot in de puntjes beheerst. Zelden hoor je strijkers zo eensgezind plukken. Maar even schaars zijn de dirigenten van zijn generatie die zich zo weinig aantrekken van de aanwijzingen van een componist.

Daniele Gatti, Berlioz: Symphonie Fantastique (****). Klassiek. RCO live.

Neem het tweede deel, Un bal, een icoon van extase en erotiek. Berlioz schrijft twee, maar liever nog vier harpen voor, bij een vol bezette strijkersgroep. Daniele Gatti kiest bewust voor twee en stuurt de helft van de strijkers naar huis. Het levert een transparante, fijnzinnige dans op, met een geweldige balans tussen de instrumentengroepen - minder bedwelmend, maar goudeerlijk en met een onmiskenbaar eigen signatuur.

Ook in de finale, de koortsdroom over een gruwelijke heksensabbat, word je heen en weer geslingerd tussen bewondering voor de details en het gemis van een draaikolk die je meezuigt naar het onafwendbare einde.

Belangrijk is de constatering dat Gatti trouw blijft aan de regels die hij zelf voor de Symphonie Fantastique heeft ontworpen. Het is zijn persoonlijke verhaal geworden, dat je een enkel moment ergert, maar veel vaker dermate fascineert dat je het keer op keer wilt terughoren. Juist Berlioz' strikt persoonlijke egodocument kan de eigenzinnige aanpak van de nieuwe chef hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden