Gordon Parks, Shostakovich Trilogy en It Comes at Night

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van baanbrekende foto's tot een stijlvolle musical.

Gordon Parks: Watts, California, 1967.

1. Fotografie: Gordon Parks: I Am You. Selected Works 1942-1978, Foam, Amsterdam, t/m 6 september.

Fraai overzicht van het baanbrekende werk van de Amerikaanse fotograaf Gordon Parks, belangrijkste fotograaf van de Amerikaanse zwarte cultuur in de 20ste eeuw. Hij was de eerste zwarte fotograaf van het populaire blad Life. Maar ook modefotograaf, filmmaker (Shaft) en schrijver. Alle facetten van een ongelofelijk veelzijdige carrière komen voorbij.

2. Dans: Shostakovich Trilogy. Door Het Nationale Ballet. Choreografie: Alexei Ratmansky. Nationale Opera & Ballet, Amsterdam. t/m 30 juni.

De trilogie over het leven van de Russische componist Sjostakovitsj, op diens eigen muziek, is een megalomaan maar interessant ballet. Het Nationale Ballet mag de trilogie, in 2013 gemaakt bij het American Ballet Theatre in New York, in Europa als eerste op de planken brengen. Choreograaf Alexei Ratmansky gebruikt de klassieke ballettechniek ten volste en met liefde, ook in zijn nieuwe, abstractere werken. Klassiek geschoolde dansers kunnen zich bij hem uitleven en etaleren. En dat doen ze; trefzeker, met flair en gevoel.

3. Beeldende kunst: Small Wonders, miniatuurbeeldhouwkunst uit de 16de eeuw, Rijksmuseum Amsterdam, t/m 17 september.

Wie eenmaal kijkt, wil blijven kijken. De objecten van de expositie Small Wonders trekken je naar binnen, hoe klein ze ook zijn. Je vraagt je voortdurend af hoe men het in godsnaam heeft kunnen maken, deze fascinerende houtsnijkunst uit de 16de eeuw. Kijken naar gebedsnoten lijkt een beetje op heel geconcentreerd (na)tekenen of gamen: ze maken dat je je directe omgeving vergeet. Geef ze je aandacht, en je krijgt er vakantie van jezelf voor terug.

4. Film: It Comes at Night. Regie Trey Edward Shults.

Regisseur Shults slaagt erin zijn film op te tillen. Dankzij een uitmuntend spelende cast (met een kleine rol voor Riley Keough, de kleindochter van Elvis Presley die met interessante keuzen langzaam haar weg in de internationale filmwereld lijkt te vinden) en uitgekiend camerawerk, dat leidt tot de fijnbesnaarde verbeelding van dreigend onheil. Vooral de nachtscènes - gesluip met zaklamp en olielantaarn door het bos - zijn fraai. Wat zich daar verstopt in het donker, pulkt aan het laagje beschaving van de overlevers. Dat zie je niet alleen, je gelooft en voelt het ook.

5. Opera: Salome, Koninklijk Concertgebouworkest, Regie Ivo van Hove. Holland Festival. Nationale Opera & Ballet, t/m 5 juli.

De schandaalopera van Richard Strauss uit 1905 geeft vooral het orkest de kans te schitteren. Het beheerst de kunst om bezield en onstuimig te klinken en toch een woud aan details uit te lichten. In de regie van Ivo van Hove maakt het schandalige plaats voor het sensuele. En er staat geen decorstuk te veel.

6. Musical: The Bridges of Madison County door OpusOne. Het Zonnehuis Amsterdam-Noord, t/m 2 juli.

Waar de verhaallijn in de film met Clint Eastwood en Meryl Streep uit 1995 nogal lang uitgesponnen tot ons komt, zijn in de Amerikaanse Broadway-musical uit 2014 alle stadia van de romance voorzien van weelderige, Tony Award-winnende muziek van Jason Robert Brown. De musical is voor het eerst in Nederland te zien, in een stijlvolle, intieme versie in theater Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord. Bovenal is deze musical een duet tussen Lone van Roosendaal en René van Kooten: het vocale vuurwerk in de duetten maakt de voorstelling echt onderscheidend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden