Gooische Vrouwen vs. House of Cards; hoe RTL hoopt Netflix te verslaan

De televisiekijker krijgt er weer een keuzemogelijkheid bij. RTL kondigde het twee maanden geleden al aan en voegt nu daad bij woord door een meerderheidsbelang te nemen van 65 procent in Videoland, op dit moment grootste Nederlandse on-demand-aanbieder van films en series. Met de overname van Videoland wil RTL de concurrentie aangaan met Netflix, dat eind dit jaar komt met een all-you-can-watch-abonnement.

Cast van Gooische Vrouwen; met eigen producties als Gooische Vrouwen en Divorce wil RTL Videoland zich onderschieden van andere on-demand-aanbeiders Beeld ANP

Videoland is onderdeel van The Entertainment Group (TEG) en met de overname wordt RTL per direct marktleider. De fysieke Videoland-videotheek verdwijnt langzaam uit het straatbeeld, de digitale tak heeft daarentegen honderdduizenden betalende klanten en een catalogus van ongeveer 4000 films en series.

Het digitale on-demand-kanaal van RTL, RTL XL, groeide vorig jaar met 41 procent. 'Dus is het logisch dat we op deze markt veel mogelijkheden zien', legt managing director digital Arno Otto van RTL uit. De nieuwe dienst blijft gewoon Videoland heten. 'Dat is een merk dat iedereen associeert met de videotheek in de dorpsstraat, dus waarom zouden we daar iets aan veranderen?'

De groei van van RTL XL was vooral te danken aan veel pay-per-view aankopen, dus betalen per film of aflevering. 'Natuurlijk blijft dat een optie, maar met Videoland willen we vooral gaan inzetten op de zogenoemde functional VOD of all-you-can-watch-abonnementen. Voor minder dan 10 euro per maand krijg je dan onbeperkt toegang tot een grote bibliotheek van films en series', aldus Otto.

Volgens Otto zijn ook grote kabelaars als Ziggo en UPC bezig met hun eigen all-you-can-wacht-abonnementen, maar de aanbieders willen dat niet bevestigen. 'De markt is in beweging en wij bewegen mee', laat een woordvoerder van UPC weten. Ziggo: 'Ook wij volgen de markt.'

De fysieke Videolandvideotheek verdwijnt langzaam uit het stadsbeeld Beeld ANP
 
Ik verwacht dat in oktober de strijd op de on-demand-markt zal losbarsten
Managing director RTL Digital

Eigen producties
Met eigen producties wil RTL's Videoland zich gaan onderscheiden van Netflix en de diensten van UPC en Ziggo. Otto: 'Want Amerikaanse producties zijn gewoon te koop, dus we zullen ook veel dezelfde dingen aanbieden als zij. Maar zoals Netflix in Amerika het alleenrecht heeft op series als House of Cards en Arrested Development uit eigen stal, zijn in Nederland bijvoorbeeld Gooische Vrouwen en Divorce exclusieve RTL-producties.'

Het lijkt nog een kwestie van tijd lijkt voordat iedereen via welke cloud dan ook een internetverbinding heeft met zijn televisie, toch heeft Videoland op dit moment het voordeel ook nog beschikbaar te zijn via het digitale kastje van Tele2 en KPN. Netflix is alleen te bekijken via internet. 'We staan ook nog steeds open voor samenwerking met UPC en Ziggo hoor', aldus Otto.

Kevin Spacey speelt de hoofdrol in Netflix-productie House of Cards Beeld ANP

Teruglopende reclame-inkomsten
Geruchten dat de overname is ingegeven door teruglopende reclame-inkomsten worden door RTL ontkend. 'We zien het afgelopen half jaar juist een vlakke lijn hierin. We zijn vijf jaar geleden al begonnen met betaaldiensten voor consumenten en bieden natuurlijk al geruime tijd pay-per-view content. De overname van Videoland staat dus volledig los van reclame-inkomsten', laat een woordvoerder van RTL weten.

In september is de nieuwe on-demand-videodienst beschikbaar via Videoland.com. De abonnementsvorm moet voor het einde van het jaar gelanceerd worden. Wanneer precies? Managing director Otto verwacht dat in oktober 'de strijd los zal barsten'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden