Google Plus wil niet op Facebook lijken en gaat flink op de schop

Google Plus, het sociale netwerk van de Amerikaanse softwaregigant Google, krijgt binnenkort een grote make-over. De veranderingen moeten het gebruikersgemak vergroten en tegelijkertijd ruimte vrijmaken voor verdere groei.

Dat heeft Google vandaag bekendgemaakt. De grootste verandering is een compleet vernieuwde linker navigatiebalk, waarbij de gebruiker zelf de volgorde van de icoontjes kan bepalen, en niet of weinig gebruikte iconen kan verwijderen. Door met de muisaanwijzer boven een icoontje te blijven staan, kunnen specifieke taken worden uitgevoerd, zoals het toevoegen van foto's vanaf een mobiele telefoon.

Facebook
De veranderingen zijn mede bedoeld om Google Plus minder op diens grote concurrent Facebook te laten lijken. Op het gebied van sociale netwerken is Facebook nog steeds de onbetwiste marktleider.

Met 1,3 miljard bezoekers in het afgelopen jaar staat de site van Mark Zuckerberg op eenzame hoogte. Maar Google Plus wist in de eerste negen maanden van haar bestaan maar liefst ruim 170 miljoen bezoekers te trekken, volgens de cijfers van Google zelf, en dat is veel meer dan dat Facebook in dat stadium deed.

Daarbij moet wel worden aangetekend dat bezoekers gemiddeld slechts een paar minuten per maand op Google Plus doorbrengen, terwijl dat bij Facebook gemiddeld zes tot zeven uur is.

Google-CEO Larry Page hoopt van Google Plus een veelgebruikte verzamelpagina te kunnen maken voor de verschillende diensten die Google te bieden heeft, zoals Gmail. Deze week moeten de veranderingen bij Google Plus al te zien zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.